معاون سازمان توسعه تجارت:

سهم بالای برند در ارزش افزوده کالا/موانع کسب و کار ، اجازه برندسازی مناسب نمی دهد

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت:از 3 دهه پیش ارزش برند سهم بالایی را در حوزه ارزش افزوده کالا به خود اختصاص داد و محبوبیت جایگزین مرغوبیت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودوی معاون سازمان توسعه تجارت در یک برنامه تلویزیونی در خصوص برندسازی اظهار داشت: از سال گذشته به سازمان توسعه تجارت  تکلیف شد تا در حوزه اعتبار برند و ساماندهی و تبلیغ محصولات ورود کند که در همین راستا مدل استانداردهای جهانی را با توجه به ظرفیت ها و اطلاعات واحدهای تولیدی کشور بومی سازی کردیم.

وی ادامه داد: با اطلاعات به دست آمده از 20 هزار پرسشنامه در 10 استان پرجمعیت کشور کالاهای پرمصرف و بادوام را طبقه بندی کردیم و در نهایت 18 شرکت حایز رتبه سوم و تندیس برنزی شدند و متاسفانه هیچ شرکتی حائز رتبه اول و دوم نشد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه براساس شاخص و معیارهای تعریف شده در حوزه برندسازی به شرکت ها کمک می کنیم، گفت: دولت نیز باید این سرمایه نامشهود را در ارزش شرکت ها درنظر بگیرد.

وی با اشاره به نفوذ برندهای قدرتمند در حوزه های سیاسی و فرهنگی دیگر کشورها خاطرنشان کرد: در نمودار قیمت کالا طراحی، کیفیت و برند اهمیت دارد که پایین ترین سهم در ارزش افزوده به کیفیت کالا اختصاص دارد.

مودوی با بیان اینکه تا 3 دهه قبل مرغوبیت در رقابت کالاها تعیین کننده بود، گفت: از 3 دهه پیش ارزش برند سهم بالایی را در حوزه ارزش افزوده کالا به خود اختصاص داد و محبوبیت جایگزین مرغوبیت شده است.

در ادامه برنامه علی نقیب فعال اقتصادی نیز با بیان اینکه برند شخصیت اعتباری است که یک ارتباط درونی و احساسی با مخاطب برقرار می کند، گفت: برند مشخصه یک محصول است و فقط در فضای رقابتی معنی پیدا می کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه موانع کسب و کار در کشور اجازه برند سازی را نمی دهد، گفت: تا وقتی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر قیمت گذاری کالا اصرار داشته باشد یک فعال اقتصادی نمی تواند با همتای خود رقابت کند.

نقیب با اشاره به تولید و توسعه برند و فروش آن در دنیای امروز گفت: برند یک ارزش است و ما باید از این ارزش معنوی حمایت حقوقی و قانونی کنیم تا دیگران نتوانند از آن سوءاستفاده کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار