سلیمی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

16 میلیارد به بخش های تولیدی تزریق شد که نتیجه‌اش در آینده نمایان می‌شود/ هنوز رکود در کشور پابرجاست

عضو اتاق بازرگانی گفت: طبق آخرین آماری که وزارت صنعت اعلام کرده تسهیلاتی که به بخش های تولیدی اعطا شده منجر به حل مشکلات این واحد ها شده است.

تفصیلی///درگیر و دار حل مشکلات واحدهای تولیدی/ تسهیلات اعطایی راه باز می کند یا دست انداز؟به گزارش خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق و واردات بی‌رویه کالا از جمله مشکلاتی است که اقتصاد کشور را تهدید می کند و توان لازم برای حرکت در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در حمایت از تولید و صنایع کوچک و متوسط از بین می برد از طرف دیگر نرخ بالای سود بانکی، واکنش های نامتعادل بازار و قوانین دست و پاگیر و کوچک بودن چتر حمایت دولت از عوامل دیگری است که در مسیر تولید قرار گرفته است.

در کنار تمامی این مشکلات کوچک و بزرگ خرید هم به نحوی کاهش داشته و مردم تنها به حضور در بازار و نظاره بر کالاها اکتفا کرده اند. بنابراین لازم است تا با دقتی بیشتر به فضای اقتصادی کشور توجه کنیم و دلایل این همه مسئله را بررسی کنیم.

در همین راستا با حسین سلیمی یکی از اعضای اتاق بازرگانی در این خصوص گفتگویی انجام دادیم.

باشگاه خبرنگاران: افزایش صادرات و واردات را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟

سلیمی: خوشبختانه آمار نشان می دهد که صادرات برای اولین بار از حد انتظار بالاتر رفته و سیر صعودی داشته است در این میان صادرات منهای نفت نیز رشد بالایی داشته و به میزان 8/2 میلیون بشکه در روز رسیده است. بخشنامه اخیر بانک مرکزی نیز به صادرات کمک بسزایی نموده و با برنامه ریزی هایی که در خصوص اعطای تسهیلات داشته صادرات را در سالجاری به بالاترین قیمت خود رسانده ا ست.

باشگاه خبرنگاران: برنامه های دولت در حمایت از تولید چقدر مثمرثمر بوده است؟


سلیمی: دولت یازدهم در سالجاری پیش بینی کرد که رشد خواهد داشت و سعی کرد تا با توجه به لغو تحریم ها و حل مقداری از مشکلات بانکی به این سو حرکت کند از طرفی هم از طریق سیستم بانکی توانست با گشایش اعتبار و ورود کالا هزینه ها را به حداقل برساند که برای واردات و واردکنندگان ما نتیجه بسیار خوب و اثربخشی دارد. 

باشگاه خبرنگاران: آیا دولت به قول خودش درخصوص اعطاء تسهیلات به بخش های تولیدی مشکل دار عمل کرد یا خیر؟

سلیمی: بله، البته ممکن است که این مطلب با تأخیر انجام شده باشد اما طبق ارقامی که توسط وزارت صنایع اعلام شده 16 میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافته که به تمام واحدهایی که شرایط دریافت آن را داشتند اعطا شد که تأثیر این موضوع را در آینده شاهد خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران: آیا مشکلات واحدهای تولیدی تاکنون حل شده است؟

سلیمی: طبق آخرین آماری که وزارت صنعت اعلام کرده تسهیلاتی که به بخش های تولیدی اعطا شده منجر به حل مشکلات این واحد ها شده بطوری که برخی از آنها در حال راه اندازی هستند و برخی دیگر راه اندازی شده اند و مواد اولیه خریده اند و به زودی خط تولیدشان فعال می شود.

باشگاه خبرنگاران: آیا آماری از این واحدهایی که برای مشکلات واحدهای تولیدیشان تسهیلات دریافت کرده اند در دست دارید؟

سلیمی: بله آماری که وزارت صنایع آخرین بار اعلام کرده 12800 واحد تولیدی است که این تسهیلات به آنها اختصاص یافته است.

باشگاه خبرنگاران: آیا اقتصاد کشور رو به رشد حرکت می کند یا خیر؟

سلیمی: رشد اقتصادی امسال 4/7 درصد اعلام شده و این موضوع صحیح است و این رکودی که در جامعه در سالهای تحریم به کشور تحمیل شده متأسفانه هنوز مقداری از آن باقیست که مهمترین آن مسأله رکود مسکن است.

باشگاه خبرنگاران: این میزان تسهیلات اعطایی چقدر به نفع اقتصاد کشور بوده است؟

سلیمی: این تسهیلات اعطایی کمک فراوانی را به اقتصاد کشور داشته چرا که در کشاورزی رشد 14 درصدی را شاهد بودیم که این موضوع کاملاً محسوس است و دولت توانست تا از کشاورزان 14 میلیون تومان گندم خریداری کند که این مطلب بی سابقه بوده است. در صنعت رشد 9 یا 10 درصدی را پیش بینی کردند که متأسفانه به آن نرسیدند و این رشد به 6 یا 7 درصد رسید در ادامه فعالیت های دولت درخصوص صادرات نفتی این پیش بینی کاملاً رخ داد و صادرات نفتی و پتروشیمی رشد کافی را تجربه نمودیم اما امسال در مسکن رشد نخواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران: وضعیت اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

سلیمی: با توجه به موارد اشاره شده انتظار می رود تا اثرات رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم را در سه ماهه اول سال جدید شاهد باشیم و تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی بهترین موتور محرک نوآوری در تولید باشد تا چشم انداز روشنی در عرصه صادرات و واردات کشور را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
راه خروج از رکود فقط تزریق پول نیست! باید با مدیریت صحیح، بهره وری را افزایش داد.
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۳:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
16میلیارد، همین؟
آخرین اخبار