زابل

تاسیس ایستگاه جدید هواشناسی زابل پس از ۵۵ سال

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ایستگاه هواشناسی زابل پس از ۵۵سال دوباره تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،محمدرضا امیرمرادی افزود:ایستگاه هواشناسی زابل ۵۵ سال قبل در انتهای فرودگاه زابل تأسیس شد که با توسعه فرودگاه و خروج این مکان از استانداردهای لازم، ایستگاه جدید بر اساس آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی در مکان دیگری در این فرودگاه احداث شد.

وی ادامه داد: با توسعه فرودگاه زابل و انجام ساخت و سازهایی در آن، ایستگاه هواشناسی سابق که ۵۵ سال قبل تأسیس شده بود، رفته رفته از استاندارهای لازم خارج و لازم شد این ایستگاه در مکان جدید و با رعایت آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی ساخته شود.

امیر مرادی  افزود: ایستگاه جدید هواشناسی با هدف افزایش ایمنی و سلامت پرواز، ارتقاء کیفیت تولید داده های دقیق و تقویت خدمات هواشناسی ساخته شده است.

وی مجموع اعتبار صرف شده برای تأسیس این ایستگاه را ۵۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۳۸۰ میلیون تومان برای احداث ساختمان جدید از محل اعتبارات خاص استانی و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبارات ادوات هواشناسی از محل اعتبارات این اداره کل تأمین شده است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری راجع به خدمات هواشناسی گفت: خدمات هواشناسی از ابتدایی ترین امور خانه شروع و تا جانمایی و احداث طرح ها و پروژه های سنگین عمرانی و همین‌طور بخش های حمل و نقل، کشاورزی و عمران را شامل می شود.

امیرمرادی افزود: هدف هواشناسی از ارائه خدمات آب و هوایی تأمین آرامش مردم است، همین هدف هم باعث شده تا این ارگان به عنوان یک تشکیلات بدن مرز در سراسر دنیا یک هدف واحد را دنبال و برای تحقق آن، اطلاعات آب و هوایی را به صورت منظم و یک پارچه در اختیار همه کاربران در سراسر دنیا قرار دهد.  

این مسئول توضیح داد: اینکه کارشناسان ما در زاهدان وضع هوای سرچشمه های رود هیرمند در افغانستان را پیش بینی و آگاهی های لازم از احتمال وقوع سیلاب در سیستان را ارائه می کنند، حاصل این تبادل اطلاعات آب و هوایی در دنیا است. 

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش به سابقه فعالیت هواشناسی در استان پرداخت و عنوان کرد: نخستین ایستگاه هواشناسی استان در سال ۱۳۳۰ یعنی ۶۵ سال قبل تأسیس شد و پس از آن رفته رفته ایستگاه هواشناسی زابل، ایرانشهر، چابهار و تعدادی از شهرهای دیگر استان نیز شروع به کار کرد و شبکه ایستگاه های سینوپتیک هواشناسی استان گسترش یافت.

امیرمرادی با بیان اینکه هواشناسی برنامه توسعه شبکه پایش وضع هوا را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در همین رابطه مجوز تأسیس ۳ ایستگاه هواشناسی جدید در شهرهای جنوبی استان از سازمان هواشناسی دریافت شده و روند احداث هر سه ایستگاه نیز شروع شده است.

وی ضمن اعلام اینکه روند احداث ایستگاه هواشناسی شهرستان مهرستان با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد ادامه داشته و مراحل ساخت ایستگاه های هواشناسی شهرهای زرآباد و دلگان نیز شروع شده، عنوان کرد: ایستگاه دو منظوره هواشناسی "کشاورزی-دریایی" شهر زرآباد، نخستین ایستگاه دو منظوره هواشناسی کشور در این بخش است که به تنهایی پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی و دریایی این شهرستان خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی ضمن تقویت الگوهای پیش یابی و افزایش صحت پیش بینی های کوتاه و بلند مدت، وضعیت اقلیمی شهرهای جدید پهناورترین استان کشور را پس از سال‌ها جمع آوری داده های اقلیمی کامل می کند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار