زاهدان؛

سیستان وبلوچستان ایستگاه هواشناسی سنتی ندارد

استان سیستان و بلوچستان ایستگاه سنتی ندارد و تمام ایستگاه های آن خودکار است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛مدیر کل هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: قرار است در برنامه ششم توسعه 6000 هزار ایستگاه هواشناسی به ایستگاه های کشور اضافه شود که قطعا به دلیل پهناوری سیستان وبلوچستان سهم این استان از دیگر استان های کشور بیشتر خواهد بود.

امیر مرادی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت افزود: استان سیستان و بلو چستان در حال حاضر ابزار های مدرن را در سازمان هواشناس استفاده می کند که در برنامه ششم توسعه نیاز چندانی به به روز کردن ادوات هواشناسی ندارد.
وی ادامه داد: تمام اطلاعیه و اخطاریه هایی که اداره کل هواشناسی استان مخابره کرده هیچ خطایی در آن انجام نشده و کاملا درست بوده است.
امیر مرادی افزود: منطقه سيستان و بلوچستان با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص خود زمستان های کوتاه و تابستان های گرم و طولانی دارد که در وضعيت هواشناسي اين منطقه بادهاي شديد موسمي، طوفان شن، رگبارهاي سيل‌آسا، رطوبت زياد و مه صبحگاهي پديده‌اي قابل توجه است.
وی با اشاره بر اینکه میزان بارش سال زراعی جاری استان 5.68 میلیمتر می باشد گفت: استان سیستان و بلوچستان با 8.37 درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت سال زراعی دومین استان کم بارش در کشور بعد از یزد است.
وی در خصوص اینکه در 5 ماهه نخست سال 1395 ، دو مورد طوفان گردوخاک شدید در منطقه سیستان رخ داده که از نظر حداکثر غلظت گردوغبار به بیش از حد بحران رسیده افزود: در توفان 23 تیر ماه دید افقی 100 متر  بود و میزان آلایندگی آن به مقدار  9263 میکروگرم بر مترمکعب رسید همچنین توفانی که در روز بعد از آن اتفاق افتاد دید افقی 150 متر و میزان آلایندگی آن به مقدار 16566 میکروگرم گزارش شد.
وی ادامه داد: میزان آلایندگی بیش از 504 میکروگرم برمترمکعب که فوق خطرناک یا بحرانی بوده است.
مدیر کل هواشناسی استان در مورد پیشرفت های این سازمان در دولت تدبیر و امید افزود: در سال 1393 سازمان هواشناسي برنامه اي را تحت عنوان سامانه ترويج هواشناسي کاربردی(تهك) طراحي كرده که در اين برنامه، اداره کل هواشناسی استان در حوزه های تهک کشاورزی، جاده ای و دریایی، كاربر نهايي فعال در این بخشها را از ابتدا تا تولید محصول همراهی می کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: قرار است از محل اعتبارات ملی و استانی تاسیس ایستگاه های دومنظوره کشاورزی-دریایی زرآباد،  ایستگاه دریایی کنارک، ایستگاه دریایی بندر تنگ، ایستگاه دریایی بریس و ایستگاه دریایی پسابندر صورت گیرد.
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار