رویترز خبر داد:

واشنگتن از بازگشایی زندان‌های سیا در خارج از آمریکا حمایت نمی‌کند

مقامات آمریکایی اعلام کردند واشنگتن در حال حاضر از پیش‌نویس بازگشایی زندان‌های هولناک این کشور در خارج از خاک آمریکا، حمایت نمی‌کند.

آمریکا از بازگشایی زندان‌های سیا در خارج از این کشور حمایت نمی‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی در مصاحبه با رویترز اعلام کردند دولت آمریکا در حال حاضر از پیش‌نویس یک دستور اجرایی که خواستار بررسی امکان بازگشایی زندان‌های این کشور در خارج از خاک آن است، حمایت نمی‌کند. این زندان‌ها به دلیل استفاده از روش‌های بازجویی شکنجه آور همواره محکوم شده‌اند.

نیویورک‌تایمز روز شنبه به نقل از مقامات آمریکایی،بدون ذکر نام آنها، اعلام کرد کاخ سفید در حال بررسی پیش‌نویسی است که در آن به بازگشایی زندان‌ها اشاره نشده است. این پیش‌نویس که در آن تغییراتی ایجاد شده، شامل بخشی از طرح قبلی است که به گسترش استفاده از بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا می‌پردازد.

یکی از مقامات ارشد آمریکا تأیید کرد پیش‌نویس اولیه دیگر بررسی نمی‌شود. به گفته این مقام مطلع: «دولت هرگز آن پیش‌نویس را جدی نگرفت و ما آن را کنار گذاشتیم».

لازم به ذکر است آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این زندان‌ها از روش‌های شکنجه‌ای مانند القای حس خفگی یا غرق شدن مصنوعی استفاده می‌کرد که مورد انتقادات بین‌المللی قرار گرفته است. حتی باراک اوباما –رئیس‌جمهور سابق آمریکا- و مقامات ارشد این کشور نیز چنین اقداماتی را محکوم کرده‌اند.

مقامات مطلع از امور داخلی دولت آمریکا اعلام کردند هنوز مشخص نیست فرایند بررسی شرایط این زندان‌ها به چه شکل پیش برود. به گفته این مقامات، پیش‌نویس فوق پیش از اینکه در 25 ژانویه منتشر شود با مایک پامپیو –رئیس سیا-  و جیمز متیس –وزیر دفاع آمریکا- به اشتراک گذاشته نشده بود.

بنابر گزارش‌ها، انتشار پیش‌نویس این دستور اعتراض هر دو حزب در کنگره را در پی داشت. همچنین این طرح با مخالفت شدید سیا و ارتش مواجه شد. زندان‌های مذکور در زمان ریاست‌جمهوری جرج دابلیو بوش برای بازداشت مظنونین تروریستی پس از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 استفاده می‌شدند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار