تبریز؛

معرفی گرمابه های تاریخی آذربایجان شرقی

آذرشهر آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده‌است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمام تاریخی چهار سوق آذر شهر اشاره کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حمام چهار سوق آذر شهر از آثار دوره قاجاریه می باشد که از تاریخ دقیق ساخت و بانی و معمار آن مدارک موثقی در دست نیست .
این حمام به حمام چارچی نیز معروف است  و در سال 1382 به عنوان اثر تاریخی ملی ثبت شده است. وجود یک کاروانسرا در نزدیکی حمام و خانه های قدیمی  پیرامون بنا همه حاکی از قدیمی و تاریخی بودن این محله دارد  .
حمام دارای سربینه بزرگی است که با چهار پایه ی آجری و یک گنبد استوار بر این پایه ها و با طرح صلیبی شکل اجرا گشته است. گرمخانه نیز پلانی مشابه سربینه اما کوچکتر از آن را دارد. از دیگر بخش های این بنا به خزینه ،نورکش خانه ،انباری وبخش الحاقی اشاره کرد .سربینه را یک گنبد بلند پوشش میدهدکه بار گنبد توسط چهار قوس جناغی کند به پایه ها انتقال داده شده است.
در قسمت غربی حمام فضایی وجود دارد که افراد استفاده کننده از حمام از این مکان به عنوان استخر استفاده کرده و در آن شنا میکردند .سازه ی این استخر به صورت طاق ضربی همراه با جرزهای ضخیم بوده که ابعاد آن با در جهت شرقی غربی 12متر و در جهت شمالی جنوبی7.5 متر میباشد
حد فاصل بین پایه ها و قوس ها شمالی با دیوار شمالی ،فضایی مجزا و کریدوری شکل با پوشش قوسی ایجاد کرده است .از ضلع شمالی سربینه با سه پله وارد کریدور ارتباطی شده که این راهرو به حمام وارد میشود،ولی ظاهرا این کریدور در گذشته وجود نداشته وبعدها با ایجاد نمره ها بین دو پایه ی جنوب غربی و شرقی و با حذف حوضچه پاشویی این فضا به وجود آمد و فضای حمام کوچکتر شده است.
پوشش سقف حمام مشابه سربینه بوده اما قطر گنبد 60 سانتی متر  کوچکترشده است در ضمن نمره های اضلاع شمالی و جنوبی بعدا به صورت وصله ی ناجوری دراین فضا ایجاد شده است.
مصالح تشکیل دهنده این بنا عبارتند از :آجر،سنگ،ملات و به ویژه ملات ساروج،دراین بنا در حال حاضر تزئینات وریزه کاری های به خصوصی دیده نمیشود گویا تصاویر ونقاشی هایی از داستان های شاهنامه فردوسی از قبیل رستم و سهراب بر روی طاق ها و جرز ها قسمت سربینه موجود بوده که به مرور زمان در زیر نازک کاری ها و گچ کاریها متعدد پوشیده شده است که با برداشتن لایه های فوقانی احتمال هویدا شدن تصاویر وجود دارد .
پوشش و نازک کاری قسمت گرمخانه حمام سیمان تگری است که به لحاظ مقاومت در برابر رطوبت قابل توجه بوده و لیکن به لحاظ بصری و زیبایی شناسی و همچنین دقت در اجرا چندان جلب توجه نمیکند .در حال حاضر این حمام درحال مرمت است.
این حمام تاریخی در شهرستان آذرشهر خیابان امام،کوچه جلفایی،اول کوچه ستوباد قراردارد که هرساله میزبان گردشگران می باشد.

آذرشهر در ۵۴ کیلومتری جنوب غرب تبریز و در محور تبریز-بناب واقع شده‌است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار