تبریز؛

معرفی حمام تاریخی شهرستان اسکو

اسکو یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شهرهای تاریخی آذربایجان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حمام آقا یکی از قدیمی ترین حمامهای شهر اسکو می باشد. کف حمام مانند سایر حمام های منطقه دارای اختلاف سطح نسبت به کف معبر می باشد. بنا شامل سربینه، گرمخانه و فضای ارتباطی بین سربینه و گرمخانه و بخش نظافت، سرویس، نمره خصوصی و خزینه می باشد. ساختمان حمام آجری بوده و ملات آن در پایه ها و دیوارهای داخلی ساروج و در طاقها و گنبدها گچ است. سربینه دارای پلانی قرینه و گنبدی میانی و دو طاق و تویزه در طرفین گنبد است. پوشش گرمخانه طاق چشمه و کاملا" قرینه می باشد. دربخش شمالی گرمخانه به خزینه منتهی می شود. دیوارها به فرم تفلیسی اجرا شده است و پیها سنگی می باشد. بر اساس تخمین های زده شده توسط باستان شناسان قدمت این بنا به دوره قاجاریه باز می گردد.
حمام آقا مربوط به دوره قاجار است و در اسکو، خیابان امام خمینی، فلکه امام خمینی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حمام ائل
بنای عام المنفعه توسط ائل دار (کدخدا) رسیدگی می شده است به همین دلیل به حمام ائل معروف شده است. تاریخچه این بنا با توجه به نوع پلان و ساختار، بنا متعلق به دوره قاجار می باشد. ویژگی این اثر: مانند حمامهای دوره قاجار دارای فضاهای : ورودی – بینه و سربینه – گرمخانه – خزینه – میان در – آب انبار – خلوقی – توده انبار و سرویسهای بهداشتی می باشد.
حمام تاریخی میلان
میلان سابقا" روستای مستقلی از توابع اسکو بود، اکنون جزو محلات شمالی اسکو محسوب می گردد. حمام تاریخی میلان در این منطقه واقع شده است. قدمت این اثر به اوائل صفویه می رسد. این بنا بعلت واقع شدن در روستای میلان به حمام میلان شهرت یافته است. ورودی این حمام در منتهی الیه ضلع جنوبی قرار گرفته و با چهار پله وارد یک هشتی هشت ضلعی می گردد و از آنجا وارد راهروی شمالی سربینه می گردد. رعایت سلسله مراتب ورودی، دالان، سربینه و گرمخانه چون سایر حمامهای تاریخی به چشم می خورد. پوشش طاق و گنبدی بر روی ستونهای سنگی با سرستونهای مقرنس کاری سنگی از ویژگیهای خاص بناست. بنا پلانی به ابعاد تقریبی 15 در 40 متر دارد. مصالح بکار رفته در بنا سنگ و آجر با ملات ساروج و گچ می باشد. حمام پس از هشتی و راهروی ضلع شمالی شامل یک سربینه با سقف گنبدی است که بر روی چهار ستون سنگی استوار گشته اند. فضای گرمخانه نیز سقف گنبدی زیبایی دارد. تزئینات بنا شامل سرستونهای مقرنس سنگی در فضای داخلی است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار