در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد؛

چه عواملی توسعه پایدار بخش کشاورزی را به همراه دارد؟

کبیری گفت: ورود دانش و تکنولوژی های جدید در کنار سایر نهاده‌های تولید می تواند پایداری این بخش را به همراه داشته باشد.

احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش اظهار داشت: در دهه‌های گذشته، دولت‌های مختلف برای تامین نهاده‌های مختلف نظیر بذور اصلاح شده، سامانه های نوین آبیاری، توسعه مکانیزاسیون سرمایه قابل توجهی را اختصاص می دهند که برای توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری باید سرمایه گذاری در سطح دانش و تکنولوژی‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به عوامل موثر در توسعه پایدار افزود: ورود دانش و تکنولوژی های جدید در کنار سایر نهاده‌های تولید می‌تواند پایداری این بخش را به همراه داشته باشد.

کبیری با اشاره به ضرورت توسعه پایدار در بخش کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه با ساماندهی نیروهای متخصص و انتقال فارغ التحصیلان دانشگاهی در عرصه کشاورزی باید افزایش بهره‌وری را به این بخش هدیه داد و برای تحقق این امر لازم است که دولت سرمایه گذاری لازم در زمینه آموزش های مهارتی به اعضا را داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به دیگر عوامل موثر در پایداری بخش کشاورزی بیان کرد: بازاریابی محصولات کشاورزی ،تبدیل کشاورزی معیشتی به تجاری، انتقال تکنولوژی‌های جدید و به‌روز مکانیزاسیون، اصلاح سیستم‌های بهره‌وری ، علاوه بر افزایش راندمان تولید، امنیت غذایی را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه از یک متر مکعب آب دو کیلو ماده خشک بدست می آید، ادامه داد: این درحالی است که در کشور ما یک کیلو محصول بدست می آید و درچنین شرایطی نمی توان امنیت غذایی کشور را حفظ کرد.

کبیری با اشاره به تاثیر مسدودی چاه‌های غیرمجاز بر توسعه پایدارِبخش، تصریح کرد: با توجه به بحران منابع آبی دشت ها، اجرای قانون در زمینه مسدودی چاه‌های غیرمجاز به سبب تولید اقتصادی، توسعه پایدار را به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار