نظام بانکداری نیازمند یک نگاه کلان است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: اگرچه ما منتقد نظام سرمایه داری غرب و موضوع وال استریت هستیم، اما ادامه وضعیت فعلی نیازمند یک نگاه کلان در حوزه نظام بانکداری است.

حوزه نظام بانکداری نیازمند یک نگاه کلان است
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای فقهی بانک مرکزی در اولین گردهمایی بین المللی بانکداری و تامین مالی اسلامی که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزارشد، اظهار داشت: در طول سال‌های اجرای قانون، بخش‌نامه ها و دستورالعمل‌هایی تنظیم شده که مغایر با روح قانون بانکداری بدون ربا بوده و متن قراردادهای حاصل از قانون را با اشکالات جدی مواجه کرده است.
 
وی ادامه داد: اکنون بانک‌های ما در حال رقابت برای افزایش سود علی الحساب برای منابع بیشتر در حال مسابقه بایکدیگر هستند.
 
عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: در این راستا صاحبان وجوه کلان نیز در حال رقابت با یکدیگر می باشند.

مصباحی مقدم بیان کرد: اولین مشکل ناآشنایی کارکنان بانک‌ها و مردم با ساز و کار قانون بانکداری بدون ربا و تفاوت آن با بانکداری ربوی است، این قانون نیازمند آموزش عمومی و آموزش تخصصی فراگیر است که چنین چارچوب‌هایی برای آن وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: متن قراردادهای بانکی پیچیده، طولانی، فاقد شفافیت، زبانی و رسایی است و برای مردم قابل فهم نیست و اغلب مشتریان با بی‌حوصلگی متن قراردادها را امضاء می‌کنند.
 
عضو شورای فقهی بانک مرکزی اضافه کرد: متاسفانه ۸۰درصد سپرده بانک‌ها متحمل به ۲درصد خود بانک‌ها می‌شود و این خود یک نگرانی جدی است.
 
مصباحی مقدم ادامه داد: هم‌اکنون بین بانک‌ها مسابقه بوجود آمده که به نوعی تداعی‌کننده ربا است؛ اهتمام به دریافت پیش فاکتور در عقود مبادلات را سوری کرده و کسب و کار نامشروعی را برای برخی افراد بوجود آورده به طوریکه عده‌ای در قبال دریافت پول فاکتور صادر می‌کنند.
 
وی ابراز کرد:متاسفانه خط بدهی به بانک مرکزی بیش از حد بالا رفته است،شرایط جاری تحریم ها، سخت گیری بالای بانک ها بر مطالبات بانک ها و عدم نظارت بر تسهیلات بانک یکی از آسیب های پیش رو است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: این مشکلات به نظام اقتصادی ما سرایت کرده به طوری که سرمایه گذاری در بخش مولد کم‌صرفه‌تر از سرمایه گذاری در بخش نامولد بانک‌ها است و بانک‌ها به عنوان واسطه هستند اما منافع بانک‌ها افزون بر منافع بخش مولد اقتصادی است.

مصباحی مقدم یادآورشد: اگرچه ما منتقد نظام سرمایه داری غرب و موضوع وال استریت و غیره هستیم اما ادامه وضعیت فعلی موجب می‌شود این قضایا نیز در ایران عمق پیدا کند که نیازمند یک نگاه کلان در حوزه نظام بانکداری است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار