خودکفایی ایران در انجام جراحی های فک و صورت/ انجام سالانه بیش از 500 عمل جراحی تروما در دانشگاه تهران

رییس انجمن جراحان فک و صورت گفت: بیمارستان شریعتی جزو فلوشیپ سنتر موسسه بین‌المللی AO محسوب می‌شود که معتبرترین مرکز آموزشی بین‌المللی جراحی‌های استخوان است.

محمد بیات رییس انجمن جراحان فک و صورت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص قدمت رشته جراحی دهان، فک و صورت بیان کرد: آموزش این رشته از سال 54 به طور رسمی در ایران شروع شده است بنابراین ما از حدود 5 سال پیش این رشته را در ایران داریم که اولین بار توسط شخصی به نام حسین مهدوی در بیمارستان سینا ( تقریبا دهه 40) این رشته راه‌اندازی شده است که در واقع دوره رز‌یدنتی بوده است.

وی اظهار داشت: اکنون 11 مرکز آموزشی در 11 دانشگاه کشور، این رشته را ارائه می‌کنند که حدود صد نفر در این مراکز مشغول به تحصیل هستند، همچنین مدت این دوره آموزشی پنج ساله است که بعد از دوره دکترای دندانپزشکی شروع می‌شود.

رییس انجمن جراحان فک و صورت با بیان اینکه در دانشگاه تهران علاوه بر این رشته تخصصی چهار فلوشیپ 18 ماهه نیز پس از دوره تخصصی وجود دارد، عنوان کرد: این فلوشیپ‌ها شامل تروما، اطفال، آنکولوژی و ترمیمی هستند که این دانشگاه بزرگترین دپارتمان کشور با بیش از 30 نفر دانشجوی تخصصی محسوب می‌شود.

بیات تاکید کرد: در دانشگاه‌های تهران علاوه بر دانشجویان داخلی دانشجویان خارجی نیز مشغول به تحصیل هستند که این دانشجویان از کشورهای مانند اتیوپی، پاکستان و لبنان در ایران حضور دارند و اکنون دو دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند البته به صورت دوره‌های کوتاه مدت از کشورهایی مانند بلژیک و آرمان نیز دانشجویان خارجی داشته ایم.

وی افزود: دانشگاه تهران فلوشیپ سنتر موسسه بین‌المللی AO محسوب می‌شود که معتبرترین مرکز آموزشی بین‌المللی جراحی‌های استخوان است که مرکز اصلی آن در سوئیس واقع است که ایران در غرب آسیا و شمال افریقا و فقط در تهران ( بیمارستان شریعتی) این مرکز را دارد.

رئیس انجمن جراحان فک و صورت اظهار داشت: ما از نظر دانش و مهارت جراحی فک و صورت کمبودی نداریم و تقریبا هیچ جراحی‌ای وجود ندارد که در مرکز ما انجام نشود بنابراین همه نیازهای مردم به جراحی‌های فک و صورت در داخل کشور پاسخ داده می‌شود.

بیات عنوان کرد: عمده‌ترین بیماران مراجعه کننده برای جراحی فک و صورت مصدومان تصادفی و تروما هستند همچنین شکستگی‌های ناحیه فک و صورت، ضایعات پاتولوژیک و سرطان‌ها و جراحی‌های باز سازی، ناهنجاری‌های رشدی، تکاملی یا جراحی‌ها ار‌توگناتیک، جراحی‌های ناهنجاری مادر زادی، جراحی های زیبایی صورت و مفصل گیجگاهی_فکی و اختلالات خواب که مربوط به مسائل استرسی هستند از عمده‌ترین دلایل مراجعه به جراحان فک و صورت است.

وی یادآور شد: سالانه بیش از 500 عمل جراحی تروما در دپارتمان دانشگاه تهران انجام می شود همچنین بخش مهمی از هزینه این جراحی‌ها را بیمه پوشش می‌دهد ولی برخی از جراحی‌ها مانند ایمپلنت‌ها و ناهنجاری ‌های رشدی – تکاملی هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار