باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

لبخند برنامه ششم توسعه به زنان سرپرست خانوار/برون‌رفت از مشکلات اقتصادی تسهیل می‌شود؟

با نگاهی اجمالی به برنامه ششم توسعه،روزنه های امید برای زنان سرپرست خانوار مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بدون تردید مشکلات زنان سرپرست خانوار در مقایسه با دیگر اقشار جمعیتی،بیشتر به چشم می آید،دشواری های تامین معیشت از یکسو و مسئولیت سنگینی که قاعدتا باید بر دوش مرد خانواده باشد،اما بنابر شرایطی خاص به زنان خانواده احاله شده است،از نمونه مشکلاتی است که با توام شدن نگاه ناخوشایند برخی از طیف ها و گروه های اجتماعی به این قشر در سطح جامعه،سنگینی آن را دو چندان می سازد.

در این میان،برنامه های توسعه در کشور به مثابه نقشه راهی است که در قالب و چارچوب آن،سیاست های رشد، توسعه و شکوفایی در عرصه های گوناگون پیگیری می شود.

برنامه ششم توسعه نیز مقرر است از سال96 تا 1400 عملیاتی شود و قطعا در صورت حصول و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه مورد اشاره،بخش قابل توجهی از نارسایی ها و مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

البته تجارب گذشته گویای این واقعیت است که بخش هایی از سیاست گذاری های برنامه های توسعه،آنچنان که باید به نتیجه و به ثمر نمی رسد که تحلیل و واکاوی دلایل ابتر ماندن برخی از برنامه ها،مجال و فرصت دیگری را می طلبد.

با همه این اوصاف،نقش زنان و توجه به این قشر در برنامه ششم توسعه،ویژه،ملموس و برجسته دیده شده است.

با بررسی مشکلات پیش روی جامعه زنان در کشور،به این واقعیت پی می بریم که دغدغه های گروه سرپرست خانواده به مراتب سنگین تر و عمیق تر از دیگر گروه های بانوان می باشد.

علیرغم این فراز و نشیب ها،برخی کارشناسان معتقدند،برنامه ششم توسعه روزنه های امید بسیاری را برای بهبود و ارتقای کیفی زندگی زنان بخصوص در حوزه اقتصادی ایجاد کرده که با به ثمر رسیدن آن،برون رفت از بسیاری انسدادها و بن بست ها، بخصوص در حوزه مذکور تسریع و تسهیل خواهد شد.

از توسعه مشاغل خانگی تا تعاونی های تولیدی خانواده محور

زینب فروزش،کارشناس اقتصادی و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نقش حائز اهمیت مشاغل خانگی در ارتقای کیفی زندگی زنان خانوار از حیث اقتصادی ،اظهار داشت:خوشبختانه در برنامه ششم توسعه،دستورکارهای متعددی برای توسعه مشاغل خانگی و تعاونی های تولیدی خانواده محور پیش بینی و لحاظ شده است.

وی افزود:توسعه بیمه سلامت برای مادران،ساخت واجاره مسکن به زوج های دارای فرزند،نمونه هایی از تدابیر پیش بینی شده محسوب می شود که البته حصول و تحقق تمامی آنها،مستلزم زمان هر چه بیشتری است و در حال حاضر نمی توان به ارزیابی دقیقی از خروجی این برنامه دست یافت،اما آنچه که در لا به لای سطور برنامه ششم توسعه مشاهده می شود،رضایت بخش و امیدوار کننده به نظر می رسد.

فروزش عنوان کرد:تهیه طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار توسط دولت تا پایان مقطعِ زمانیِ برنامه مذکور، یکی دیگر از نکات مثبت لحاظ شده در برنامه ششم محسوب می شود.

مستمری بهزیستی زنان سرپرست خانوار افزایش می یابد؟

منیره داداشی،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم تقویت و ارتقای حمایت ها از زنان سرپرست خانوار گفت:دستورکارهایی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تحقق آنها،گامی سازنده برای ارتقای کیفی زندگی این طیف محسوب می شود.

وی افزود:یکی از موارد لحاظ شده،به افزایش سه برابری مستمری زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، معطوف می شود.

داداشی عنوان کرد:توسعه فرصت های شغلی برای زنان سرپرست خانوار از طریق اشتغال خانگی،یکی دیگر از برنامه های گنجانده شده به شمار می رود که با تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه،بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی مرتبط با این طیف،حل و فصل و مرتفع خواهد شد.

وی افزود:البته برنامه ششم توسعه هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است و تا تصویب نهایی طرح باید منتظر ماند.

محقق و پژوهشگر اقتصادی و عرصه مطالعاتی زنان در خاتمه یادآور شد:اگرچه بخشی از این برنامه ها بار مالی دولت را سنگین تر می سازد،اما با در نظر گرفتن حداقل دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار و بیکاری بیش از 85 درصد از آنها،بیش از پیش به ضرورت پرداختن به این امر و هموار سازی هر چه بیشتر بستر در جهت حصول گشایش های فزاینده اقتصادی برای زنان سرپرست خانوار پی خواهیم برد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار