حجت الاسلام منتظری در پنجمین دوره از سلسله نشست‌های میزان انقلابی‌گری؛

انقلابی‌گری به معنی تند روی نیست/دستگاه قضا با نقطه مطلوب فاصله دارد/در ادامه بررسی حقوق های نجومی با مشکل مواجه می‌شویم

دادستان کل کشور گفت: اگر بخواهیم بسیاری از حقوق های نجومی را بررسی کنیم با مشکل رو به رو می‌شویم زیرا با ضعف قانون مواجه هستیم.

انقلابی‌گری به معنی تند روی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه حقوق و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد منتظری دادستان کل کشور در پنجمین دوره از سلسله نشست های میزان انقلابی گری که امروز(چهارشنبه) در لانه جاسوسی برگزار شد، اظهار داشت: انتظار به حق جامعه به خصوص جوانان از نظام این است که تمام بخش های نظام وصف انقلابی گری را دارا باشند و این انقلابی گری در عمل باشد، نه در ظاهر.

وی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان تعیین کنند سیاست های کلی نظام به همه اقشار و تمام کسانی که در دستگاه های مختلف مسئولیت هایی را دارا هستند به ویژه جوانان تاکید کردند که انقلالی گری را حفظ کنند و وظیفه دستگاه قضا این است که به این سیاست راهبردی عمل کنند.

دادستان کل کشور گفت: در طول سالهایی که ما در هفته قوه قضاییه خدمت مقام معظم رهبری حاضر می شدیم ایشان نظر خودشان را در مورد دستگاه قضا بیان می کردند، در تیر ماه امسال ایشان نکته ای را بیان کردند که برای نخستین بار بود که این تعبیر را عنوان می کردند که این نکته بسیار جالب و نوین بود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند قوه قضاییه باید صد در صد انقلابی باشد و به این انقلاب گری عمل کند، البته انقلابی‌گری به معنی تند روی نیست بلکه انقلابی‌گری یعنی عادلانه، منصفانه قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن است و این منشوری برای ما در دستگاه قضا است و دستگاه قضا باید بر روی این ریل حرکت کند.

وی تصریح کرد: قاضی در هر جایی که مشغول به کار باشد با یک واسطه منصوب به رهبری است یعنی مقام معظم رهبری شخصا رئیس قوه قضاییه را تعیین می‌کند و رئیس قوه قضاییه قضات دستگاه قضا را تعیین می‌‍کند به همین دلیل پست قضاوت منصوب به رهبری است و هیچ کدام از منصب های دستگاه قضا این اعتبار را ندارد زیرا قاضی با جان و ناموس مردم در ارتباط است .

دادستان کل کشور تاکید کرد: یکی از شرایط قضاوت عدالت است و عدالت یک وصف درونی است که انسان را از گناه باز می دارد و عدالت لازمه قضاوت است و در هیچ منصب و حکومتی چنین جایگاهی وجود ندارد.

دادستان کل کشور گفت: سه ماه بعد از انقلاب مردم به نظام جمهوری اسلامی رای دادند و بلافاصله امام(ره) دستور دادند که باید قانون اساسی تهیه شود و امام(ره) بلافاصله منشور انقلابی‌گری را تعیین کردند و فرمودند انقلابی‌گری  عادلانه ، خردمندانه ، دلسوزانه عمل کردن است.

وی افزود: عدالت معنی گسترده ای دارد و عدالت باید برمبنای خرد باشد و اگر قاضی می خواهد برای ریالی حکم کند روی آن باید فکر کند و قاضی باید دلسوز باشد.

دادستان کل کشور گفت: یکی از وظایفی که قانون بر عهده دادستان قرار داده است حفظ و صیانت از حقوق عمومی است و ما در گذشته این وظیفه را برای دادستان نداشتیم و در آیین دادرسی جدید وظایف دادستان تعیین شده است.

دادستان کل کشور گفت: دادستان اگر می خواهد برای احقاق حقوق عمومی فعالیت کند با مسائل زیادی رو به رو است. به عنوان مثال برای مقابله با فساد های مالی مشکلات زیادی بر سر راه است و اگر بخواهیم با همه، هم مقابله کرد مشکلات بیشتر می شود در اینجا بیان مقام معظم رهبری که  فرمودند باید انقلابی‌گری عادلانه و خردمندانه باشد مهم جلوه می کند. 

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: به عنوان مثال بحث قاچاق کالا بسیاری را آلوده کرده است و وقتی در بین مردم، بازار و مسئولان می رویم، می بینیم که این غبار زشت رسوب کرده است اینجاست که باید عادلانه و خردمندانه عمل کنیم.

وی افزود: قانون به دستگاه قضا که رهبری ریل حرکت آن را تعیین کرده است گفته تا زمانی فردی که هنوز متهم است باید ناشناس بماند و تا زمان رسیدگی به اتهام باید نام وی مخفی بماند و بعد از صدور حکم می توان نام وی را اعلام کرد.

دادستان کل کشور گفت: در این جلسه گفته شد که چرا به فلان آقازاده این مقدار مرخصی داده شده است؟ که باید تاکید کرد که آیین نامه می گوید اگر مشکلی برای خانواده کسی رخ دهد می تواند به وی  مرخصی داد، این گفته خلاف قانون نیست. حال گفته می‌شود که چرا مرخصی بیشتر از چهل روز است اینجا باید گفت که در این مورد با رو دربایستی روبه رو شدند.

وی افزود: در رابطه با حقوق های نجومی نخستین کسی که این موضوع را مطرح کرد بنده بودم که می خواستند جلوی برخورد را بگیرند که با آن مخالفت شد و گفته شد که باید با همه برخورد شود.

دادستان کل کشور گفت: ما به عنوان دادستانی نمی توانیم پرونده را رسیدگی کنیم اما می توانیم بر روی پرونده ها نظارت کنیم. البته در دادستانی به پیگیری هایی که انجام شد به مواردی هم دست پیدا کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: با حقوق های بالای 90میلیون تومان هم روبه رو شدیم البته این حقوق های نجومی آنچنان گسترده  نبود.

وی ادامه داد: دستور داده شد که تمام دستورالعمل ها و قانون ها بررسی شود که آیا این فیش ها با قانون منطبق است یا نه. متاسفانه بسیاری از این فیش ها منطبق بر قانون و دستور العمل ها بود. برخی با توجه به دستور العمل ها برای خودشان حق اولاد و حق مسکن و غیره تعیین کرده بودند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: اگر تعیین حقوق به خود فرد سپرده می شود باید برای آن ضابطه وجود داشته باشد اگر بخواهیم بسیاری از حقوق های نجومی را بررسی کنیم با مشکل رو به رو می‌شویم و دست را می لرزاند زیرا با ضعف قانون مواجه هستیم .

دادستان کل کشور گفت: دستگاه قضا باید عادلانه، منصفانه و خردمندانه عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه بیان داشت: امروز دشمن کمر به نابودی انقلاب بسته است و راه های مختلفی از جمله کودتا، 8سال جنگ را به کشور ما تحمیل کرد و موفق نشد بلکه این جنگ خیر و برکت زیادی را برای کشور به همراه داشت و بی شک این فناوری های موشکی امروز دستاورد زمان جنگ است وقتی دشمن با کودتا موفق به نابودی انقلاب نشد بررسی های زیادی کردند و به این نتیجه رسیدند که برای نابودی انقلاب راهی جز  زدن ستون انقلاب ندارند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه راه دیگر فشار بر اقتصاد با تحریم ها است، گفت: دشمن راه‌هایی را دنبال می کند که رهبری را تضعیف کند و مردم را از رهبری دور کند و مردم می‌دانند که جایگاه رهبری چیست.

وی ادامه داد: کسی که چند میلیارد به جیب می زند و وقتی که پیگیری می شود به کانادا فرار می کند، آقایی که دارای دو تابعیت است و هنوز هم در کار است، دولت چرا با این دوتابعیتی ها مقابله نمی کند که اکثر این دو تابعیتی ها هم از  آمریکا و کانادا تابعیت دارند. این افراد آن قدر موزیانه عمل می کنند که کمترین اثر را از خود برجای بگذارند به عنوان مثال آقایی پول را در چندین حساب پخش کرده است که به سختی بتوان رد پول را پیدا کرد. مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار مشکل است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تأکید بر اینکه سومین راه دشمن برای مقابله با انقلاب فرهنگ است، گفت: چندین بار گفته شد که فضای مجازی باید ساماندهی شود و امروز این فضا به جهنمی برای جوانان تبدیل شده است.

وی افزود: در هفته بین 15 تا 20 هزار شبکه غیر مجاز و فاسد در دادستانی بسته می‌شود و باز هم سر در می‌آورند، دشمن حساب شده عمل می‌کند.

دادستان کل کشور بیان داشت: در انتخابات به گونه ای عمل کنید که یک وزیر انقلابی در راس آموزش عالی قرار بگیرد که انقلابی عمل کند اگر وزیر علوم انقلابی عمل کند باید از صحبت های مقام معظم رهبری درس بگیرد.

وی اذعان داشت: آقایان مدعی آزادی بیان، دیروز یک طرح دو فوریتی را امضا کردند که اگر ماده اول آن را بخوانیم دود از سر انسان بلند می‌شود؛ ماده اول این طرح می‌گوید که اگر کسی در محافل رسمی سوال کند حبس می شود.

وی در رابطه با برخورد مقابله به مثل با تحریم های آمریکا گفت: نباید در مقابل سیاست های این کشور مقابله به مثل داشت. مقام معظم رهبری در مورد برجام هشدارهایی دادند و معلوم شد که این هشدارها به جا بود. ما معتقد هستیم در مورد برجام گام‌هایی برداشته شد اما گام‌های موفقی نبود و چیزهایی را از دست دادیم و تا حدودی هم در مورد مسایل کم‌اهمیت هم با گام‌های موفقی مواجه بودیم اما باید ببینیم چه چیزی را از دست دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین در مورد تبلیغ شرکت‌های داخلی در شبکه‌های خارجی گفت:  در معاونت فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه این مسایل مطرح می‌شود اما متاسفانه اکثریت اعضای این کمیته همراهی نمی‌کنند و رای نمی‌دهند و وقتی می‌خواهیم در دستگاه قضایی موضوع را پیگیری کنیم با مشکلات دیگری رو به رو می‌شویم. 

وی افزود: ما دو نامه نوشتیم یکی به دستگاه‌های مختلف مبنی بر اینکه نباید اطلاعات خود را در شبکه‌های تلگرام قرار دهند.

دادستان کل کشور در مورد برخورد با زمین‌خواری گفت: قوه قضاییه در این مورد عزم خود را جزم کرده است اما موضوع گسترده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار