دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: بخشی ازسرمایه ملی که به کارهای پژوهشی اختصاص یافته، به هدر می‌رود و انجام پروژه‌های علمی خروجی مالی ندارد.

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصادایران درگفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: درفرآیند به بارنشستن صنایع دانش بنیان ابتدا باید دانش را به تکنولوژی و فن آوری تبدیل کرده  ودرمرحله بعد آن را به محصول اقتصادی قابل ارایه به بازار مبدل سازیم و درصورت فروش موفق درآمد حاصله باید صرف تقویت دانش شود.

دانشمند تأکید کرد: در کشوری مانند آلمان سالیانه بر روی دو تحقیق علمی سرمایه گذاری می شود و درآمد حاصل ازآنها تمامی هزینه های تحقیقات را تأمین می کند، اما درکشور ما نزدیک به 500 پروژه علمی هرساله مورد بررسی قرار می گیرد، اما خروجی مناسبی نداریم.

وی افزود: درکشورهای توسعه یافته 10 درصد از سود ناخالص ملی صرف کارهای پژوهشی می شود اما در ایران یک و نیم درصد سود ناخالص داخلی برای امور تحقیقاتی قرارداده شده که این بخش از سرمایه ملی معمولاً به هدر رفته و انجام این پروژه ها خروجی مالی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اجبارنظام بانکی کشور برای پرداخت وام به مشاغل دانش بنیان تصریح کرد: قبل ازصرف بودجه‌های بالا برای شروع یک فعالیت دانش بنیان باید تحقیقات کامل درمورد بازار آن محصول صورت دهیم تا در بدو ورود شاهد شکست آن نباشیم و وقتمان را در راهی تلف نکنیم که هیچ بازدهی برای بازار اقتصادی کشور ندارد.

دانشمند با تأکید بر وظایف نهادهای مختلف در مورد صنایع دانش بنیان، بیان کرد: محققان وظیفه بازارسنجی و بازاریابی محصولات خود را ندارند و این امری‌است که برعهده مسئولین بالادستی بوده تا با سنجش بازار راه را برای شروع یک فعالیت دانش بنیان هموار سازند و درمرحله بعد بازرگانان موظفند که محصولات تولیدشده را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی نمایند.

وی درپایان گفت: خلاء قانونی درپروسه صنایع دانش بنیان موجب شده تا این فرآیند باچالش های جدی روبرو شده و به طور حتم وجود یک قانون مالکیت معنوی محکم می تواند ازسوءاستفاده افراد دراین میان جلوگیری کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار