600 بنای تاریخی در كشور در حال مرمت است

مدیر كل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی كشور گفت: 600 بنای تاریخی با اعتبارات ملی در سطح كشور در حال مرمت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سمنان، غلامرضا میثاقیان مدیر كل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی كشور در حاشیه چهارمین كنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت استان سمنان كه در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد، گفت: مرمت آثار تاریخی یك امر مداوم است و بسیاری از بناهای تاریخی به دلیل قدمت بالا، نیاز به مرمت مداوم دارند.

وی افزود: حفظ و احیای بناهای تاریخی نیاز به همت عمومی دارد و برخورداری از همت عمومی از تخصیص اعتبار برای مرمت آثار مهم‌تر است.

وی وجود نگرانی در مردم، مسئولان و رسانه ها در رابطه با حفظ و نگهداری از آثار تاریخی را ارزشمند دانست و افزود: در یك دوره طولانی، بناها و بافت‌های تاریخی كشور تخریب می‌شد و سازمان میراث فرهنگی در حفظ آثار تاریخی تنها بود.

میثاقیان، حفظ و حراست از بناهای تاریخی را همراه با حفظ میراث معنوی هر منطقه مهم دانست و گفت: باید خاطرات جمعی شهروندان، اتفاقات تاریخی مهم رخ داده در بناها و.... نیز حفظ شده و به آیندگان منتقل شود.

مدیر كل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی كشور تاكید كرد: بهترین راه حفظ بناهای تاریخی، تبدیل مطالبه حفاظت از میراث فرهنگی به یك مطالبه عمومی است.

گفتنی است، كنگره علمی تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت استان سمنان توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و با همكاری ارگان ها و مراكز آموزش عالی استان سمنان، از روز گذشته در سمنان آغاز به كار كرد و تا امروز(پنجم اسفند ماه) ادامه دارد.

شایان ذکر است، حوزه‌های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهر تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و كشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته از جمله محورهای این كنگره است.

استان سمنان دارای بیش از یك هزار اثر تاریخی شناسایی شده است كه 718 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.