یزد؛

جشن نوروز حاوی پیام اعتدال برای جهانیان

برای نخستین بار پرونده یزد به عنوان یک شهر جهانی در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید برای نوروز 96 شرایط خوبی را برای گردشگران فراهم کنیم و امکانات و زیرساخت‌های استان را معرفی کنیم.

وی افزود: برای نخستین بار پرونده یزد به عنوان یک شهر جهانی در حال بررسی است، که خوشبختانه مقدمات کار فراهم شده و با همکاری و هماهنگی مسؤولان استان و سازمان میراث فرهنگی به ثمر خواهد رسید.

وی گفت: یزد، اصفهان و فارس، مثلث گردشگری هستند که از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند که از نگاه فرهنگی نیز فرصت زیست مسالمت‌آمیز در این سه استان فراهم شده و در ادوار تاریخی هیچ مشکلی از نظر تفاوت‌های فرهنگی نداشته‌اند.

احمدی‌پور با بیان اینکه تلاش‌ها برای جذب گردشگران به مثلث طلایی و معرفی این استان‌ها ادامه دارد،تصریح کرد: یزد از استان‌های نمونه در زمینه گردشگری و صنایع دستی است که می‌توانیم نامزدهای بیشتری را از منظر نمایندگی غرب آسیا در حوزه صنایع دستی به عنوان نامزد معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های موجود، استفاده بهینه داشت و مزیت‌های ویژه‌ای را خلق کرد، اظهار کرد: شعار سال جدید خدمات متفاوت و یزد جهانی است پس باید خدمات را نیز جهانی ارائه کرد که نشان‌دهنده همت والای مسؤولان برای قرارگیری یزد در جایگاه واقعی خود است و این انتظار وجود دارد که به واقع خدمات متفاوتی نیز ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت سال‌های گذشته نسبت به ارائه خدمات اقدام کرد، گفت: باید بررسی کرد که استان چه خدمات متفاوتی را ارائه خواهد کرد و در هماهنگی بین دستگاه‌ها نقاط قوت را تقویت کرد.

احمدی‌پور با بیان اینکه نوروز یک جشن ملی است و نباید دولتی شود، افزود: نوروز با همکاری و تعامل 12 کشور به صورت جهانی برگزار و ثبت شد اما ایران تنها کشوری است که جشن نوروز را به صورت خانوادگی نیز برگزار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جشن نوروز یک جلوه جهانی است و پیام اعتدال را برای جهانیان دارد؛ همواره مردم ایران سعی کردند با تفاهم و گفت‌وگو مسائل خود را حل کنند و تمایلی به جنگ و نزاع نداشتند مگر زمانی که چیزی تحمیل شده و مجبور به دفاع شدند.

احمدی‌پوراظهار کرد: وقتی در مناسبات جهانی اختلافات گسترده کنار گذاشته می‌شود، می‌توانیم در مناسبات داخلی نیز با چنین مسالمتی برخورد کنیم و این از ویژگی‌های مردم ایران است و دولت در حال حاضر این ویژگی‌ها را یادآوری می‌کند که می‌توان در کنار هم با هر تفکر و دینی به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کرد.

وی افزود: اگر شناخت از استان را برای دیگران نیز فراهم کنیم و از ارزش‌های فرهنگی و هنری حفاظت داشته باشیم و از تحریف آن جلوگیری کنیم، می‌توانیم با حفظ و معرفی هویت، نسل‌های آینده را به پای‌بندی به آن ملزم کرده و آن را سرمایه بدانیم.

وی با اشاره به اینکه جوانان ما در حال حاضر این حس هویتی را ندارند، اظهار کرد: قدمت تاریخی طولانی داریم اما سؤوال اینجاست که چرا باید نسل جوان احساس بی‌هویتی کند بر این اساس باید در ایام نوروز که بهترین فرصت برای تقویت ریشه‌های هویتی است، آیین‌های قدیمی را یادآوری کنیم.

وی با تأکید بر همدلی و همکاری بین قوای سه گانه در کشور خاطرنشان کرد: سعی شده در بخش ظرفیت‌های قانونی به ویژه در برنامه ششم، بندهایی برای توسعه ظرفیت‌ها و جذب گردشگران داشته باشیم که بار مالی نیز ندارد و می‌توانیم به صورت نظام‌مند این ظرفیت‌ها را توسعه بدهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به بوم‌گردی و توسعه اقامتگاه‌ها افزود: موزه منطقه یزد نیز با همکاری آلمانی‌ها در حال انجام است که نتایج آن را به زودی خواهیم دید.

وی با بیان اینکه یزد نخستین تجربه مرمت بافت تاریخی را در سطح جهان دارد،گفت: وجود قنات‌ها نیز یک نقطه ارزشمند در شهر جهانی تاریخ یزد است که جذابیت بسیار بالایی برای گردشگری دارد.

احمدی‌پوربا اشاره به پیشگامی یزد در اغلب زمینه‌ها تصریح کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که در زمینه گردشگری نیز می‌تواند بیش از گذشته نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.