اهواز؛

فوریت ملاک اولویت بندی در اورژانس

متخصص طب اورژانس معاینه و اولویت بندی بیمار در بخش تریاژ را ملاک درمان وی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دکتر حسن برزگری، متخصص طب اورژانس بیان داشت: در بدو ورود به اورژانس، بیمار در بخش تریاژ (Triage)، معاینه و اولویت‌بندی می‌شود و سپس بر اساس دستورالعمل فوریت‌های اورژانس، مورد مداوا قرار می‌گیرد و بیماران بسیار بدحال در سطح 1 تریاژ قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: اورژانس‌ها برای رسیدگی فوری به بیماران ایجاد شده‌اند و دسته‌بندی و سطح‌بندی بیماران در این بخش، از لحاظ فوریت انجام می‌شود تا بهترین خدمت با توجه به بیماری، در کوتاه‌ترین زمان ارائه شود.

برزگری اذعان داشت: در بدو ورود به اورژانس، بیمار در بخش تریاژ (Triage)، معاینه و اولویت‌بندی می‌شود و سپس بر اساس دستورالعمل فوریت‌های اورژانس، مورد مداوا قرار می‌گیرد.

متخصص طب اورژانس خاطرنشان کرد: بیماران بسیار بدحال، بیمار در حال مرگ، ایست قلبی، دچار خفگی و شوک و یا خون‌ریزی داخلی، بیمارانی هستند که در دقایق اول کار رسیدگی و درمان آنان انجام می‌شود و در سطح 1 تریاژ قرار می‌گیرند و در صورت نیاز احیای قلبی ریوی (C.P.R) می‌شوند.

رییس اورژانس بیمارستان گلستان اهواز افزود: بیماران سطح 2 اورژانس شامل درد سینه(با احتمال بروز سکته قلبی)، ضربه‌های متعدد و شکستگی‌های متعدد(تصادفی) و بیماران سکته مغزی هستند. بیماران سطح 2 معمولا افرادی با وضعیت پرخطر هستند و بلافاصله پس از بیماران سطح 1 به آن ها رسیدگی می‌شود.

وی گفت: سطح 3 اورژانس بیمارانی هستند که باید فورا پس از بیماران سطح 1 و 2 ویزیت شوند که بیماران با علائم روحی و روان‌پزشکی، ضعف و بی‌حالی، شکستگی‌ها و ترومای کم‌خطر، سنگ کلیه، شکستگی دست و پا که مشکل جانی ندارند جزو بیماران سطح 3 به شمار می‌آیند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در دستور العمل تریاژ (E.S.I) زمان خاصی برای رسیدگی به بیماران تعریف نمی‌شود، به عنوان مثال بیمار سطح 1 باید اول درمان شود و بلافاصله بعد از سطح 1، بیمار سطح 2 باید مورد مداوا قرار بگیرد، اما اگر بیمار سطح 1 و 2 وجود نداشت، همان بیمار سطح 3 هم باید فوری درمان شود اما اگر بیمار سطح 1 و 2 بود، اولویت ابتدا به سطح 1، سپس سطح 2 و بعد از آن به سطح 3 داده می‌شود.

دکتر حسن برزگری اذعان کرد: بیماران سطح 4 اورژانس بیمارانی هستند که مشکل حاد و درد ندارند و مثلا نیاز به یک سرُم، آمپول مسکن، بخیه، سوند و... دارند و این بیماران پس از سطوح 1 و 2 و 3، رسیدگی می‌شوند.

وی اظهار داشت: بیمار سطح 5 بیماری است که صرفا به یک ویزیت یا مشاوره و یا تجدید نسخه دارویی نیازمند است و سرپایی است که این بیماران در اورژانس پذیرش نمی‌شوند و کارت قرمز دریافت نمی‌کنند و به درمانگاه‌های عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی برای درمان سرپایی ارجاع داده می‌شوند.

برزگری بیان کرد: کارکنان اورژانس از صمیم قلب تمایل دارند تا بیماران اورژانس زودتر مورد درمان قرار گرفته و تعیین تکلیف شوند و قطعا کار سطح‌بندی و اولویت‌بندی بیماران در اورژانس، مهم‌ترین سود را برای خود بیماران دارد.

این متخصص طب اورژانس افزود: همراهان بیماران نباید در بخش‌ها و محیط اورژانس حضور بیش از حد داشته باشند زیرا گاه همین ازدحام بی‌مورد، موجب اختلال در دید و اشراف پزشک و کادر درمانی نسبت به بیمار می‌شود و لازم است مراجعین بدانند که اورژانس ملاقات عمومی ندارد و صرفا در صورت بدحال بودن بیمار برای یاری وی به حضور دو نفر همراه و برای بیماران دیگر یک نفر نیاز است و برخی بیماران نیز به همراه نیاز ندارند و تعداد همراهان توسط اورژانس تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در خصوص عدم حضور افراطی همراهان بسیار حائز اهمیت است و ما ضمن درک شرایط روحی کلیه همراهان، از آنان خواهشمندیم به منظور رسیدگی سریع درمانی، از حضور در بخش‌های درمانی بیمارستان و خصوصا بخش اورژانس پرهیز کنند تا درمان بیماران آن ها، بر اساس اولویت‌های تریاژ و به نحو مطلوب انجام پذیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.