روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد:

آیا وزیر دفاع آمریکا با اقدامات خود از ترامپ فاصله می‌گیرد؟

به نوشته نیویورک تایمز، وزیر دفاع آمریکا باید به گونه‌ای طرحی برای جنگ با داعش ارائه کند که دونالد ترامپ را از خود دور نکند.

آیا وزیر دفاع آمریکا با اقدامات خود از ترامپ فاصله می‌گیرد؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا برای ارائه نخستین طرح بزرگ خود -گزینه ها برای تشدید مبارزه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش-  آماده می شود، همزمان برای ایجاد توازن به منظور لزوم کنترل اقدامات شدیدتر دونالد ترامپ تلاش  می کند البته بدون آن که سبب فاصله گرفتن از کاخ سفید و از دست دادن حمایت های ترامپ از خود شود.

برای ماتیس -که یک ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست- نقشی فوق العاده در دولت در نظر گرفته شده است، بخشی از این نقش به عنوان مشاور ارزشمند برای رئیس جمهور جدید است که به سرعت در زمره تحسین کنندگان او قرار گرفت و بخش دیگر نیز شامل این موضوع می شود که او به مسئولان جهان در زمینه کنترل کاخ سفید و عدم تغییر سیاست امنیت ملی چند دهه ای آمریکا اطمینان می دهد.

ترامپ در کارزار انتخاباتی، مبارزه با داعش را در کانون راهبرد امنیت ملی خود قرار داد و گفت: به ژنرال هایش سی روز فرصت می دهد تا طرحی را برای شکست دادن گروه داعش ارائه کنند. او همچنین خواستار هم پیمانی با روسیه به منظور مبارزه در سوریه شد. اما چنین اقدامی مطرود کردن ماتیس محسوب می شود، کسی که بارها اعلام کرد که روسیه را یک شریک قابل اعتماد نمی داند.

مسئولان پنتاگون در ارتباط با سخنان رئیس جمهور آمریکا به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که اعلام کرده بود این شورشیان (داعش) را نابود و خانواده های آنها را ریشه کن خواهد کرد و نفت را از آنها می گیرد، اعلام کردند که آنها در حال تهیه و تدارک گزینه های متنوع تری هستند.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته اعلام کرد طرح اولیه ممکن است فراتر از پایگاه های داعش در عراق و سوریه باشد و می تواند شامل این موضوع شود که این گروه شبه نظامی چگونه در ابتدا به قدرت رسید و چگونه می توان با ایدئولوژی این گروه مبارزه کرد.

ژنرال دانفورد در موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت:‌ «موضوع عراق و سوریه مطرح نیست.»
او خاطرنشان کرد گروه داعش، در یک مقطع، چهل و پنج هزار جنگجوی خارجی از بیش از صد کشور در اختیار داشت. او تصریح کرد:‌«برای آن که طرح ما با موفقیت همراه شود، ما نخست باید راه های ارتباطی بین گروه های منطقه ای را قطع کنیم که هم اکنون تهدیدی فرامنطقه ای محسوب می شوند.»

ماتیس احتمالا چندین گزینه را پیشنهاد خواهد کرد که شامل کاهش برخی محدودیت ها در میدان جنگ و اجازه دادن به نیروهای آمریکایی برای حضور نزدیک تر در این جنگ می شود. او ممکن است همچنین پیشنهاد استقرار شماری محدود از نیروهای زمینی را در سوریه مطرح کند. 

اما مقامات پنتاگون اعلام کردند تمایل کمی در وزارت دفاع برای انجام مأموریت نظامی از سوی آمریکا در سوریه وجود دارد که می تواند شامل استقرار هزاران نیروی جنگی در این کشور شود. چنین اقدامی می تواند سبب شود پس از شکست دادن گروه داعش، آمریکا مسئول ساماندهی اوضاع در این کشور شود.

ژنرال دانفورد گفت هدف پنتاگون تعیین چارچوب کلی گزینه ها برای مقابله با گروه داعش و همزمان اعلام «خطرات مرتبط با هر یک از گزینه هاست.»

با اخراج مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا و روی کار آمدن ژنرال مک مستر در این سمت، جایگاه ماتیس در ساختار امنیت ملی تقویت شده است. ژنرال مک مستر همانند ماتیس هیچ گونه ارتباطات قبلی با ترامپ ندارد و تحت تأثیر ایدئولوژی نیز قرار ندارد.

ژنرال مک مستر همانند ماتیس به عنوان ژنرالی کهنه کار که در جنگ خلیج فارس در سال هزار و نهصد و نود و یک و جنگ عراق حضور داشت، به عنوان یکی از مستقل ترین افسران ارتش آمریکا محسوب می شود.

پس از آن که گزینه نخست ترامپ -رابرت اس هاوارد دریاسالار بازنشسته که از نسل های سابق نیروی دریایی آمریکا بود- از پذیرفتن سمت مشاور امنیت ملی خودداری کرد، ماتیس به سبب انتخاب مک مستر به این منصب دلگرم شد و روندی که می توانست به مثابه یک شکست برای او باشد به یک موفقیت تبدیل شد. در داخل پنتاگون، به نظر می رسد مقامات نظامی و غیر نظامی در حال استقبال از این حقیقت هستند که تاکنون، ژنرال ماتیس از آنها در مقابل بسیاری از نوسانات مرتبط با کاخ سفید حفاظت کرده است.

به گفته یکی از مقامات سابق ارتش آمریکا که اغلب با همکاران سابق خود صحبت می کند، ماتیس طی گفتگوی اخیر خود با مقامات سیاسی در وزارت دفاع آمریکا به این افراد گفت که همچنان قدرتمندانه و در مسیر درست به فعالیت خود ادامه دهند. این مقام سابق گفت به نظر می رسید ماتیس در تلاش برای ایجاد تخصص بیشتر در پنتاگون است به طوری که از مقامات وزارت دفاع خواست شغل خود را به طور مکرر تغییر ندهند زیرا این موضوع سبب می شود آنها کارشناسانی خبره نباشند.

مقامات اعلام کردند ماتیس همچنین از اعضای فرماندهی منطقه ای در وزارت دفاع آمریکا خواست به شیوه کشورهای متبوع خود فکر کنند. او از مقامات نظامی خواست به مطالعه ادبیات کشوری بپردازند که در آن تخصص دارند و این کشورها را به واقع درک کنند نه فقط موضوعاتی را که بر روابط دو جانبه با آمریکا تأثیر می گذارد.

ماتیس هفته گذشته به طور غیر منتظره از بخش هایی در پنتاگون بازدیدکرد تا سوالاتی را از یکی از افسران فعال در فرماندهی منطقه ای بپرسد.

از زمان روی کار آمدن ترامپ،‌ او به دو سفر خارجی رفت. نخست به آسیا رفت،‌ و در آنجا به مقامات کره جنوبی و ژاپن اطمینان داد که -بر خلاف سخنرانی ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی- آمریکا از سیاست چند دهه ای در ارتباط با منع اشاعه هسته ای دست بر نخواهد داشت.

او همچنین به اروپا رفت، جایی که به کشورهای این منطقه اطمینان داد که آمریکا همچنان برای ناتو ارزش قائل است. او به عراق نیز رفت. او قبل از ورود به بغداد گفت: «ما برای گرفتن نفت در عراق نیستیم.» 

برخی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرده اند که آیا ماتیس به سبب اطمینان دادن به هم پیمانان آمریکا ممکن است از کاخ سفید فاصله بگیرد یا خیر؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار