توزیع نابسامان دستگاه‌های شیمی‌درمانی/ روش‌های درمان رادیوتراپی مغفول مانده است

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی توزیع دستگاه‌های شیمی‌درمانی را در بسیاری از استان‌های بنام کشور نامطلوب عنوان کرد.

حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای درمان سرطان باید از روش‌های ترکیبی استفاده کرد و اینطور نیست که همه سرطان‌ها با شیمی درمانی بهبود. این در حالی است که توزیع دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: دارو درمانی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و سایر مداخلات به بیماران سرطانی کمک می‌کند و ما منکر فواید شیمی درمانی نیستیم، اما برخی درمان را تنها منحصر به شیمی درمانی می‌دانند. در حالی که درمان سرطان تنها با شیمی‌درمانی در بسیاری از موارد ناموفق است.

فودازی میزان موفقیت شیمی درمانی را تنها ۴۰ درصد دانست و افزود: با این حال بسیاری از افراد با شنیدن واژه سرطان شیمی درمانی را چاره کار می‌دانند و این در صورتی است که تعداد مراکز رادیوتراپی کم و محدود است و سرمایه‌گذاران سلامت که از فواید رادیوتراپی اطلاع دارند و می‌دانند که رادیوتراپی در کنار شیمی درمانی و مداخلات دارویی تأثیرگذار است، باید در خرید و تجهیز مراکز رادیوتراپی همت کنند.

وی اضافه کرد: پرتودرمانی در کشور طی سال‌های گذشته مشکلات فراوانی داشته و طی پنج سال اخیر با وجود تحریم‌هایی که داشتیم دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا برای ورود به کشور با مشکل مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: با عزم دولت و مراکز خیریه دستگاه‌های خوب با دانش به روز در کشور ورود پیدا می‌کنند و از آنجایی که مشکل علمی نداریم، با ورود این دستگاه‌ها نیز شاهد اخبار خوبی در درمان سرطان خواهیم بود.

فودازی عنوان کرد: در هزینه درمان شیمی درمانی اگر یک پنجم هزینه شیمی درمانی به خرید و توسعه دستگاه‌های رادیوتراپی منجر شود به نتایج مطلوبی دست پیدا می‌کنیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه درمان سرطان تنها با تجویز داروهای شیمیایی صورت نگرفته بلکه در برخی موارد داروهای شیمیایی عوارض سیستماتیک به همراه دارد، گفت: با بکارگیری اشعه در تومور، برخی بافت‌های سالم نیز تخریب می‌شوند که با تکنیک‌های جدید رادیوتراپی شاهد بهترین درمان و کمترین عوارض خواهیم بود.

فودازی تصریح کرد: تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در برخی از مراکز محدود است و امیدواریم با سیاست وزارت بهداشت، انجمن رادیوتراپی آنکولوژی، قطب سرطان وزارت بهداشت، خیریه‌ها و سایر مراکز، شاهد توسعه مراکز رادیوتراپی و شیمی درمانی کل کشور باشیم.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه انجمن رادیوتراپی آنکولوژی در توسعه دانش پا را فراتر گذاشته و تولید دانش به اقصی نقاط کشور ارتقا پیدا کرده و باید تجهیزات و بیمه‌ها وارد عمل شوند تا شاهد ارتقا نظام سلامت باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار