مقام اسبق آمریکایی: تا پیش از اولویت‌بندی مشکلات با ایران، تحریم‌های جدید نباید وضع شود

"مارک فیتزپاتریک" معتقد است کشورهایی که ایران را یک تهدید می‌دانند، باید اهداف خود را در قبال این کشور اولویت‌بندی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک؛ "مارک فیتزپاتریک" معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا، هم‌اکنون در سمت مدیریت برنامه خلع سلاح موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک فعالیت می‌کند. وی در یادداشتی به گزینه اعمال تحریم‌های مجدد ایران برای منع این کشور از آزمایشات موشکی پرداخت.

" فیتزپاتریک" در این مقاله اذعان کرده است اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران نمی‌تواند تضمین‌کننده توقف آزمایش‌های موشکی این کشور باشد.

وی در ادامه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که در آن حجم ذخائر اورانیوم ایران را بسیار کمتر از سقف مجاز در برجام گزارش کرده بود. 

"فیتزپاتریک" نوشت: به نظر نمی‌آید گزینه جنگ با ایران به دلیل انجام آزمایشات موشکی روی میز باشد. آن دسته از کشورهایی که نگران «تهدید از جانب ایران» هستند باید به اولویت‌بندی اهداف خود در برابر این کشور بپردازند. 

به عقیده این دیپلمات آمریکایی، باید حفظ توافقی که تمامی راه‌های ایران را برای دستیابی به سلاح اتمی مسدود می‌کند، در اولویت نخست قرار بگیرد. اولویت دوم باید به تضعیف توان موشکی ایران تعلق داشته باشد. سپس از کشورهای به اصطلاح نگران درمورد ایران خواست آماده باشند تا در صورت لزوم، تحریم‌های جدیدی، مجزا از فعالیت‌های هسته‌ای، علیه این کشور وضع کنند.

"فیتزپاتریک" توضیح داد از عبارت "در صورت لزوم" استفاده کرده، زیرا معتقد است نباید این تحریم‌ها به صورت عمد یا غیرعمد برجام را نقض کنند. نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل معتقد است وقتی تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌شود باید به یاد داشته باشید الزاما تحریم‌های بیشتر موجب نمی‌شود ایران تسلیم شده و حاضر شود درباره برجام یک بار دیگر طبق شرایط آمریکا مذاکره کند.

"فیتزپاتریک" در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: تحریم‌ها علیه ایران، موجب متوقف شدن برنامه موشکی این کشور نمی‌شود؛ زیرا ایران با توجه به ناوگان هوایی فرسوده، در مسیر نوسازی و افزایش توانمندی‌های نظامی برآمده است و آن را یک ضرورت می‌داند. البته ممکن است اگر سایر بازیگران منطقه‌ای اعمال محدودیت در برنامه موشکی را بپذیرند، ایران نیز به عنوان بحشی از یک توافق چند جانبه، چنین محدودیت‌هایی را قبول کند.

"فیتزپاتریک" در پایان اذعان کرد برخی از تحریم‌های جدیدی که برای بررسی به کنگره آمریکا ارسال شده است، مصداق روشن نقض برجام هستند. هدف واشنگتن، تحریک ایران برای لغو توافق هسته‌ای است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار