ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای مملو از اخبار سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران

در هفته‌ای که گذشت بیشترین اخبار ادبیاتی مربوط به برنامه‌ریزی و ساختار برگزاری سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران بود.

هفته‌ای مملو از خبرهای سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر کتاب با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدعلی مجاهدی، محمدعلی بهمنی و اسماعیل آذر از شاعران پیشکسوت کشور، جمعی از چهره‌های برجسته حوزه شعر و کتابداران با معرفی و قدردانی از برگزیدگان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار شد.
 
حمیدرضا برقعی، دبیر نخستین کنگره شعر کتاب در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره ملی گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در سعادت و تعالی جامعه، تأثیرگذاری زبان شعر در فرهنگسازی و جلب توجه مردم به این امر ضروری، کنگره ملی شعر کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز به کار کرد.
 
همچنین در این هفته حسین صفری با اشاره به برگزاری جلسه با سازمان‌ها، نهادهای شهری، مسئولان شهر آفتاب و معاونت‌های شهرداری گفت: در جلساتی که با این نهادها انجام شد، تمامی دستگاه‌ها و نهادها متفق‌القول اعلام ‌کردند که مصمم‌تر از گذشته در برگزاری نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.
 
وی افزود: پس از برگزاری جلسه‌ای که با مسئولان شهر آفتاب برگزار شد،  موضوعات متنوعی از جمله مسیرهای دسترسی به نمایشگاه، تسهیل ترافیک، انجام امور زیرساختی نمایشگاه و افزایش سالن‌های زیر بار نمایشگاه (تاسیس سالن‌های جدید در شهر آفتاب) به منظور افزایش فضای ناشران در نمایشگاه بررسی شد.
 
مدیر کمیته اجرایی از بهبود سیستم‌های سرمایشی در نمایشگاه آینده خبر داد و گفت: در گزارش‌های نظرسنجی سال گذشته، بازدیدکنندگان انتقاداتی از سرمایش سالن‌ها داشتند. این موضوع بار دیگر ارزیابی شد و مسئولان شهر آفتاب قول مساعد دادند تا کیفیت سیستم سرمایش را ارتقا دهند.
 
نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور محمدکاظم کاظمی دبیر جشنواره و مهدی قزلی دبیر اجرایی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.
 
قزلی در ابتدای این نشست گفت: این سومین دوره‌ای است که برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر به عهده بنیاد است. از امروز تا شنبه نامزدهای همه بخش‌ها را اعلام می‌کنیم. هیئت علمی جشنواره فاطمه راکعی، جواد محقق، یاحقی، رحماندوست و محمد حسین مهدوی سعیدی هستند. دبیر جشنواره محمد کاظم کاظمی است که ریاست هیئت علمی جلسات را برعهده دارد. هم اکنون در پایان کار داوری قرار داریم که بتوانیم در اختتامیه بهترین کتاب شعر را معرفی کنیم.
 
اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان عصر امروز در سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا حاجیان زاده رئیس کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.
 
در این مراسم علی اصغر سید آبادی دبیر جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان در خصوص این جام باشگاه کتابخوانی گفت: امسال جام باشگاه های کتابخوانی در 15 شهر برگزار شد. وقتی این کار را پیشنهاد دادیم، چنین تصوری نداشتیم. امروز بیش از 2 هزار باشگاه کتابخوانی در این شهرها تشکیل شد و حدود 22 هزار کودک و نوجوان در این باشگاه‌ها عضویت دارند. فروش کتاب‌های کودک و نوجوان در شهرهایی که این باشگاه‌ها در آن‌ها تشکیل شد،افزایش یافت.
 
در هفته گذشته نشست خبری یحیی دهقانی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور فتح الله فروغی معاون کمیته علمی و فرهنگی، سید عباس حسینی نیک، عبدالعظیم فریدون و مسعود پایدار برگزار شد.  
 
در ابتدای مراسم محمد طباطبایی اظهار داشت: این نشست اولین نشست خبری با موضوع سی امین نمایشگاه کتاب است و علت اینکه اولین نشست با موضوع کمیته علمی و فرهنگی برگزار می شود، دلیل روشنی دارد. در واقع می توان کمیته علمی و فرهنگی را وجه بارز نمایشگاه کتاب تهران دانست. به طوری که وقوع هر اتفاقی در این کمیته بار علمی و محتوایی نمایشگاه کتاب را غنی‌تر خواهد کرد. بنابراین با توجه به این نشست و رویکرد باید به وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بیش از پیش توجه کرد.
 
مدیر کمیته ناشران داخلی از تمدید زمان ثبت نام ناشران داخلی خبر داد و گفت: ثبت نام ناشران تا پایان روز یکشنبه 15 اسفند ماه تمدید شد.
 
هومان حسن‌پور اظهار کرد: ثبت نام ناشران داخلی از تاریخ 10 اسفند ماه آغاز شده است و تاکنون 2137 ناشر برای حضور در نمایشگاه پیش ثبت نام خود را انجام داده‌اند که به تفکیک بخش‌ها عبارتند از: 300 ناشر کودک و نوجوان، 1275 ناشر عمومی، 454 ناشر دانشگاهی و 108 ناشر آموزشی. با توجه به استقبال ناشران تصمیم گرفته شد زمان ثبت نام تا تاریخ 15 اسفند ماه تمدید شود.
 
بنیاد شعر و ادبیات داستانی اعلام کرد در راستای حمایت از جریان‌های سالم ادبی و مردمی، با اهدای جوایز نقدی از برگزیدگان شانزدهمین دوره انتخاب
کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور حمایت می‌کند.
 
بر اساس این گزارش، برگزیدگان هر بخش 20 میلیون ریال و تقدیرشدگان هر بخش 10 میلیون ریال از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هدیه نقدی دریافت خواهند کرد.
 
کمیته روابط عمومی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر دارد شعار این دوره از نمایشگاه را از طریق فراخوان عمومی و با مشارکت فعالان حوزه فرهنگ انتخاب کند.    
 
علاقه‌مندان برای ارائه پیشنهادات خود می‌توانند تا تاریخ 20 اسفند ماه نسبت به ارسال شعارهای پیشنهادی خود را به آدرس الکترونیکی PR@tibf.ir  اقدام کنند.  
 
سید عباس صالحی؛ رئیس سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران در احکامی جداگانه نادر قدیانی، محمد حمزه‌زاده و فریدون عموزاده خلیلی را به عنوان مشاور رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار