ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

فراخوان جشنواره شعر فجر منتشر شد/ خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت ارشاد تکذیب شد

فراخوان جشنواره بین المللی شعر فجر در هفته گذشته از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر شد.

فراخوان جشنواره شعر فجر منتشر شد/ خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت ارشاد تکذیب شد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته در حالی که آثار منتشر شده سه بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر در سال 94 از طریق دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر احصاء و مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد، دبیرخانه این جشنواره با انتشار فراخوانی از پدیدآورندگان و ناشران خواست تا آثار منتشرشده دارای مجوز وزارت ارشاد را تا 15 بهمن در اختیار این دبیرخانه قرار دهند.  
 
* سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب بندرعباس گفت: در سال جاری تعداد 60 هزار عنوان کتاب، چاپ اول و چاپ مجدد شده که نسبت به سال گذشته افزایش 8 درصدی را در این حوزه شاهد هستم.
 
وی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان که شامگاه 26 دی در شهر بندرعباس برگزار شد، گفت: هرمزگان به عنوان یکی از استان های غنی در حوزه فرهنگ و ادب شناخته می شود که دلیل آن برگزاری 14 دوره نمایشگاه کتاب و جشنواره های مختلف هنری و فرهنگی است.

* اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور برگزار شد. سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این مراسم پیامی را صادر کرد.
 
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی و بنیاد سعدی در این مراسم با اشاره به مهمترین فعالیت فرهنگستان زبان فارسی گفت: این فرهنگستان از زبان در معرض انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند و در واقع با یک برنامه ریزی و تدبیر آن را گسترش می‌دهد. در واقع یکی از وظایف مهم، برنامه ریزی برای حفظ قوت زبان و نگهبانی از آن در شرایط امروز جهان است.

وی با اشاره به 13 گروه علمی و پژوهشی فعال در فرهنگستان زبان فارسی اظهار داشت: یکی از این گروه‌ها واژه گزینی است و از آنجا که مطابق قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح آموزشی و دوره‌های تخصصی آموزش باید به زبان فارسی باشد، فعالیت می‌کند. به گفته وی، گروه واژه گزینی برای علمی شدن زبان فارسی تلاش می‌کند.

حداد عادل گفت: در 20 سال گذشته فرهنگستان موفق شده، پنجاه هزار معادل فارسی برای اصطلاحات بیگانه به تصویب برساند و آنها را در فضای مجازی منتشر کند.

* مشاور منابع  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکذیب کرد. نیکنام حسین پور در این باره اظهار داشت: خبر منتشر شده با موضوع تعطیلی کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال کتاب‌های چاپ سنگی به انباری خارج از شهر صحت ندارد.  
 
* سید عباس صالحی با صدور احکامی دکتر امیرمسعود شهرام نیا و مهدی اسماعیلی را به ترتیب به عنوان قائم مقام و معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد.  
 
* مراسم افتتاحيه عرس بیدل دهلوی در تالار وزارت کشور با حضور هادی سعیدی کیاسری، دبیر کنگره بیدل دهلوی، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، افتخار عارف و بیدل پژوهان برگزار شد. در این مراسم افتخار عارف رئیس فرهنگستان ادب پاکستان در خصوص این شاعر گفت: زمانی که زمان عروج اردو بود، زمان افول زبان فارسی در شبه قاره هند بود و در این زمان مهمترین شاعر زبان فارسی بیدل دهلوی محسوب می‌شد. وی پس از امیرخسرو دهلوی بزرگترین شاعر هند در زمان خود بود.

* بزرگداشت حمیدرضا شکارسری در موسسه فرهنگی رسانه ای اوج با حضور شاعرانی چون مرتضی امیری اسفندقه، محمود اکرامی، ابراهیم اسماعیلی اراضی، حمید رضاشکارسری، خانواده این شاعر و پرویز بیگی حبیب آبادی مدیر مسئول انتشارات فصل پنجم برگزار شد.
 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار