در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

دم قاچاقچیان در تله سامانه‌های الکترونیکی

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سامانه‌های مبارزه با قاچاق، منظومه الکترونیکی شناسایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

حمیدرضا دهقانی نیا مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: با توجه به رویکرد قانون در مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بر اساس سیاست کنترل غیرمانع است، طراحی جدید در این حوزه، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین است.


وی  در ادامه ، افزود: همانطور که در مواد 5، 6، 7 و 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئین نامه اجرایی مواد 5 و 6 ابلاغ شده است، مبارزه سیتماتیک و هوشمند با اولویت شناسایی فرآیند غلط و پیشگیری از بروز تخلف منتج از آن نسبت به کشف و مقابله با استفاده از سامانه‌های نرم افزاری مربوطه طراحی و ترجیح داده شده است. 
 
دهقانی نیا همچنین ، تصریح کرد: هر کدام از سامانه‌های الکترونیکی مذکور شامل سامانه جامع تجارت، سامانه پنجره تجارت، سامانه جامع حمل و نقل (به همراه 5 زیرسیستم مربوطه)، سامانه ارزی، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه پرونده‌های قاچاق، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، سامانه رهگیری و شناسه دار کردن کالاهای هدف و سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق تشکیل دهنده منظومه‌ الکترونیکی شناسایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. 

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  عنوان کرد : در این خصوص نصب تجهیزات X-RAY در مبادی ورودی کشور و محورهای مواصلاتی اصلی کشور و توزین بار حین حرکت از جمله اقداماتی است که بیانگر این تغییر رویکرد است.

وی اظهار داشت: به‌عنوان نمونه‌ای دیگر برای مبارزه با قاچاق کالای خاص تلفن همراه، طرح ثبت تلفن همراه در حال پیاده سازیست که با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و فنّاوری‌های نوین الکترونیکی و مخابراتی می‌تواند به کاهش قابل توجه قاچاق این کالا بیانجامد.


دهقانی نیا در پاسخ به این پرسش که چند درصد از کشفیات قاچاق در نتیجه بهره بردن از تکنولوژی های نوین الکترونیکی بوده است، تاکید کرد:با توجه به رشد چشمگیر کشفیات در 8 ماهه اول سال 95 در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال 94 که بیش از 7 هزار میلیارد تومان است ، بر اساس برآوردهای کارشناسی علت اصلی این افزایش الکترونیکی شدن اسناد تجارت است که منتج به ایجاد زنجیره به هم پیوسته‌ای از داده‌های الکترونیک گردیده است و در این انباره داده با به اشتراک گذاری اطلاعات مورد نیاز هر دستگاه مسئول و همکار، امکان تشخیص فرآیند نامناسب و پیشگیری از تحقق آن و یا برخورد پس از رصد کل زنجیره، محقق گردیده است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار