لزوم گسترش تعاملات علمی بین المللی در جهت رشد بار علمی کشور/ ابلاغ ۴ طرح به وزارت عتف در راستای دیپلماسی علمی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: گسترش تعاملات بین المللی علمی سبب رشد بار علمی و پیشرفت کشور می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم صبح امروز در هفتمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به برنامه راهبردی وزارت علوم گفت: برنامه راهبردی خوبی در موضوع کارافرینی انجام شده و باید دانشگاه ها تعاملات خود را باید افزایش بدهند.

وی ببان کرد: تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های مطرح، تاکید بر همکاری های بیشتر با دانشگاه های جهان اسلام و راه اندازی شعبات دانشگاه ها در دنیا یکی از ابزار های رشد کشور محسوب می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، قرارگاه مرکزی در این وزارتخانه تشکیل و در این زمینه ۱۵ طرح از طرف دولت ارایه شده که ۴ طرح بوسیله معاون اول رییس جمهور به وزارت علوم ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: از طرح های ابلاغی به وزارت علوم دو طرح مربوط به معاونت آموزشی می شود.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: طراحی و پیاده سازی طرح آمایش دانشگاه ها دستیابی ۵ دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین المللی، شکل گیری ۳۵۰۰ هسته علمی از جمله اقدامات وزارت علوم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه کمیته هدایت و نظارت در وزارت علوم تشکیل شده، افزود: نظارت ها به صورت سالانه و پنج ساله انجام می شود که آیین نامه تفویض اختیار در برنامه ریزی درسی و پذیرش دانشجوی خارجی با اولویت همسایگان کشور از دیگر اقدامات وزارت علوم است.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره تولید علم در کشور افزود: رشد تولید علم برتر در زمینه مقالات پر استناد در سال ۲۰۱۶، ۲۰ است.
 
 دیپلماسی علمی نباید محیط دانشگاه را محصور کند
در ادامه مراسم سلیمی رییس دانشگاه علامه گفت: دیپلماسی علمی نباید محیط دانشگاه را محصور کند و سبب خارج شدن از مسیر اصلی اش شده ودر چهار چوب خاصی دانشگاه ها را قرار میدهد.

دیپلماسی علمی باید سبب گسترش  و ارتقای سطح کیفی قرار دهد ولی روابط  دانشگاهی به دیپلماسی علمی کمک کند و ما باید روابط دانشگاهی را در یک شبکه جهانی دانش قرار دهیم.

سلیمی عنوان کرد: گسترش روابط بین الملل در دانشگاه نیازمند ارتقای نظام اعتماد است و مراکزی که امروزه موفق هستند در اعتمادسازی خوب عمل کرده‌اند.

وی گفت: ما نباید خودمان را محدود کنیم و با ارتقای سطح تعاملات باعث پیشرفت در دانشگاه‌های کشور می‌شود، گسترش نظام اعتمادی سبب ارتقای سطح  روابط بین المللی می‌شود.
 
سلیمی ادامه داد:‌ ما برای گسترش روابط بین‌الملل به نظام اعتماد نیاز داریم. به طور مثال در نظام قبیله‌ای، اعتماد فقط درون قبیله است و هر فردی که از خارج قبیله به آنجا برود او را دشمن می‌دانند زیرا نظام اعتماد در جامعه قبیله‌ای در درون حصرهای قبیله‌ قرار دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در شرایطی که نظام اعتماد ما به داخل محدود باشد نمی‌توانیم وارد شبکه جهانی دانشگاهی شویم ولی در این شبکه نیز باید مراقب باشیم زیرا احتمال خودباختگی در نظام اعتماد وجود دارد.

وی گفت: ما باید نظام اعتماد را فراتر کنیم ولی مخاطرات خودمان را هم نادیده بگیریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار