شاهرود؛

ثبت 3 بنای تاریخی شاهرود و میامی در فهرست آثار ملی

تپه قطری و تپه عماد الدین شاهرود و تپه خان علی خان حق الخواجه میامی در فهرست آثار ملی قرار گرفتند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود گفت : یک اثر در شهرستان میامی و دو اثر در شهرستان شاهرود طی سالجاری به ثبت ملی رسید، تپه خان علی خان حق الخواجه میامی متعلق به عصر آهن به مساحت پنج هزار و ۶۵۰متر به ثبت رسید.

حمیدرضا حسنی افزود: تپه قطری مربوط به شاهرود نیز با قدمت تاریخی اسلامی به مساحت پنج هزار و ۶۵۰مترمربع و همچنین تپه محوطه کمربندی با نام تپه عماد الدین با قدمت پیش از تاریخ متعلق به عصر نوسنگی به مساحت هفت هزار و ۷۰۰متر مربع جز آثار ملی به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود از آرامگاه امیر اعظم به عنوان یکی از آثارتاریخی شاهرود که در شورای فنی استان مصوب و در شرف ثبت ملی قرار دارد نیز نام برد و تصریح کرد : خانه و عمارت امیراعظم از جمله آثار ارزشمند شاهرود است که  در اواخر دوره قاجار در سال یک هزار و ۳۰۴به دستور همسر امیراعظم حاکم شاهرود، استر آباد و قومس ساخته شد و به صورت کوشک در میان باغات امیر اعظم به مساحت ۳۹۷مترمربع در ابتدای ورودی شاهرود قرار گرفته است.

وی از چاپارخانه روستای ارمیان شهرستان میامی هم به عنوان یکی دیگر از بنای در شرف ثبت خبر داد و اظهار داشت : این بنا متعلق به دوره صفویه و دارای چهار برج دیده بانی با دیوارهای گلی است که احتمالا تزئینات بنا تنها در کنگره بالایی قسمت دیوار بر روی برج ها بوده که تحت تاثیر عوامل جوی بخشی از آن از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود افزود: آب انبار بابا ابوالقاسم شهر بسطام و خانه بهشتی شاهرود هم ازجمله دیگر بناهایی است که درشورای فنی استان مصوب شده است و امیدواریم به زودی به ثبت ملی برسد.

انتهای پیام / ذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار