زنجان؛

شاخصه های اصلی معمای زنجان استفاده از مصالح بوم آورد

كنگره تاريخ معماری و شهرسازی به صورت استانی در راستای توجه هر چه بيشتر متخصصان به ارزش های معماری هر منطقه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص برگزاری كنگره تاريخ معماری و شهرسازی ايران – زنجان ، گفت: با توجه به اينكه اقليم، فرهنگ و تمدن در شكل گيری ارزش های معماری هر منطقه ای موثر است، در راستای توجه هر چه بيشتر متخصصان به ارزش های معماری هر منطقه چهارمين دوره كنگره تاريخ معماری و شهرسازی ايراني به صورت استانی برگزار مي شود.

وی ادامه داد: معماری در شكل گيری سلايق و شكل گيری تاريخ تمدن هر ملتي موثر است و حتي مي تواند ذائقه فرهنگي آدم ها را تغيير دهد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان، يكسان سازی بناها و معماری را در ايران تهديدی براي معماری اين كشور دانست و اظهار كرد: اين كنگره مي تواند ياد آور اين مسئله باشد كه يكسان سازی بناها و معماری در ايران باعث مي شود تا شناسنامه ای از اين منطقه نماند و اين امر يكي از محورهاي اصلي كنگره تاريخ معماری و شهرسازی زنجان است.

رحمتي با بيان اين مسئله كه يكي از شناسنامه های اصلي سبك معماری آذری در زنجان است، بيان كرد: سبك های معماری در ايران به خراساني، رازی ، اصفهانی و آذری تقسيم مي شود كه يكی از شناسنامه های اصلی سبك آذری در زنجان قرار دارد و آن گنبد سلطانيه است.

وی افزود: گنبد سلطانيه يكي از آثار معماری فاخری است كه در جريان معماری بعد از خودش چه در ايران و چه در خارج از مرزهای كشور تاثير گذار بوده است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان يكي از شاخصه های اصلي معماری را زنجان را استفاده از مصالح بوم آورد دانست و اظهار داشت: استفاده از مصالحي كه در اقليم زنجان وجود داشته سبب شده كه مقاومت اين مصالح در افت و خيزهای اقليمي بيشتر باشد .

وی استقبال از كنگره تاريخ معماری و شهرسازی زنجان را قابل توجه دانست و بيان كرد: استقبال قابل توجهي از كنگره صورت گرفته است. بيش از 50 مقاله رسيده و تاكنون بيش از 200 نفر براي حضور در كنگره ثبت نام كرده اند.

گفتني است كنگره تاريخ معماری و شهرسازی ايران – زنجان روز چهارسنبه پيش رو در دانشگاه علامه طباطبايي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان با حضور اساتيد برجسته كشور برگزار مي شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.