اولین همایش زنان موفق مهاجران افغانستان در تهران برگزار شد

اولین همایش بانوان موفق مهاجران افغانستانی استان تهران به میزبانی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی در اردوگاه سلیمانخانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اولین همایش بانوان موفق مهاجران افغانستانی استان تهران به میزبانی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی در اردوگاه سلیمانخانی برگزار شد.

در حاشیه این همایش تعدادی از غرفه‌های مختلف در زمینه‌های علمی-فرهنگی-هنری از زنان موفق جامعه افغانستانی برگزار شد.

«میترا قدیمی» معاون اداره کل اتباع استان تهران در سخنان خود در اولین همایش بانوان موفق مهاجران افغانستانی گفت: این نشست اولین تجربه ما در خصوص جامعه‌ی زنان مهاجران است که برای اولین بار با این عنوان در سطح کل کشور برگزار شده است.

وی گفت: هرچند کم و کاستی‌هایی نیز در این برنامه وجود داشته است، اما باعث شد تا شناخت بیشتری نسبت به بانوان فعال مهاجر پیدا کنیم و ان شاء الله در برنامه‌های آینده شاهد حضور بانوان موفق بیشتری باشیم .

قدیمی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید 50 درصد جامعه افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند و افغانستان در تمام دنیا رتبه پنجم کشوری را دارد که نصف جمعیت آنرا زنان تشکیل می‌دهند و همینطور رتبه 54 را در خصوص خشونت زنان جامعه دارد، وقتی این دو موضوع را در کنار هم قرار می دهیم متوجه می‌شویم برای یک زن افغانستانی زندگی کردن در جامعه‌ دشوار است.

وی افزود: جالب است بدانید طبق آمار 85 درصد از این از زنان افغانستان مشغول خانه داری هستند. با این آمارها متوجه می‌شویم در جامعه‌ای که زن با چنین مشکلاتی مواجه است، واقعا باید به حضور پررنگشان افتخار کرد.

قدیمی گفت: در این دو سال اخیر زنان فرهیخته زیادی را شناسایی کرده‌ایم. از پزشکان که بصورت دائم در حال فعالیت با ما هستند، زنان فرهنگی و هنری که در این همایش نیز غرفه‌هایی از آثار خویش را ارائه نموده‌اند و در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند.

معاون اداره کل اتباع تهران خاطر نشان کرد: بعنوان کسی که سالهاست در اتباع فعالیت دارم، برگزاری این همایش بزرگترین موفقیت در جامعه مهاجران است.

«فائزه تخاری» متخصص داخلی و عضو انجمن متخصصان طب افغانستان بعنوان یکی از بانوان موفق در سخنان خود در این همایش اظهار داشت: رسالت من بعنوان یک زن این است که اول در قبال خود، خانواده و جامعه مسئول باشم و اگر بعنوان یک انسان این رسالت را به انجام نرسانم قسمتی از پازل هستی ناقص خواهد ماند.

وی افزود: در جامعه افغانستان از نظرات زنان استفاده نمی‌شود و این جامعه افغانستان مرد محور است و این بعنوان اصل مهم رشد جامعه چیزی بود که دشمنان ما بعنوان حربه از آن استفاده کردند.

تخاری ادامه داد: زنان فرهیخته ما یک جهاد تشکیل داده اند، جهاد علیه تفکرات غلط، تعصبات و تمام چیزهایی که آنهارا از نقش اصلیشان دور می‌ساخت.

وی گفت: خوشحال هستم که زنان مهاجری را می‌بینم که در زمینه‌های مختلف با وجود مشکلات متعدد دست از تلاش و فعالیت بر نمی‌دارند.

فارس به نقل از  این عضو انجمن متخصصان طب افغانستان گفت: ان شاء الله آینده‌ای را می‌بینم که جامعه یک زن و مرد افغان همدیگر را کامل می‌کنند و جامعه ما یک جامعه کامل خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار