کرمان؛

سوهان زرند، شیرینی سنتی با خواص فراوان

تنوع و گوناگونی سوغات کرمان بحدی است که هر مسافری با هر توان مالی و با هر علاقه و ذائقه ای می تواند از یک یا چند نوع آن بهره مند می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛سوهان گونه‌ای شیرینی ایرانی و به سخن دیگر، نوعی حلوا است که از جوانه گندم تهیه می‌شود.

علاوه بر شهر قم شهرهایی همچون زرند، کرمان و نیز اصفهان نوعی از سوهان بنام سوهان عسلی تولید می‌شود.

سوهان زرند یکی از شیرینی های سنتی و مخصوص استان است که شهرت بسیار دارد و امسال به ثبت ملی رسیده است.

اولین شخصی که در زرند اقدام به تهیه شیرینی بازاری نمود، مرحوم محمد خیرخواه معروف به محمد قناد بود.

مردم زرند از دیرباز در پختن انواع حلوا و تهیه سوهان و شیرینی های محلی دیگر شهرت داشته اند، ماده اصلی سوهان زرند که درمقایسه با سوهان قمی بسیارتردتر و ظریف تر است.

ماده اصلی این شیرینی جوانه گندم که همان سمنو است و به صورت لایه بسیارنازک عرضه می شود و از مواد دیگر این سوهان می توان به شکر، هل، آرد سفید و زعفران اشاره کرد.

محمدی کارشناس ارشد تغذیه در خصوص این شیرینی با ارزش و مغذی گفت: جلوگیری از پیری زودرس، از کار افتادگی پیش از موعد اندام های بدن، موثر در رشد کودک وکاهش سوء تغذیه به علت داشتن پروتئین کامل ازخواص این سوهان است.

وی گفت: در سوهان زرندی از روغن به هیچ عنوان استفاده نمی شود و این باعث ماندگاری بیشترسوهان است و روغن داخل این شیرینی ازخود جوانه گندم است ، روغنی که در دانه گندم وجود دارد در حین جوانه زدن به صورت اسید چرب در آمده و قابل هضم می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه ویتامینA جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری برای بدن است افزود: ای ویتامین باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود و از سوی دیگر مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می‌دهد

وی تصریح کرد : جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم ، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است و کسانی که از یبوست ، خستگی و بی حالی ، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند.

محمدی خاطر نشان کرد : سوهان زرند به دلیل تهیه شدن از آرد جوانه گندم سرشار از ویتامین های گروه B است که ویتامین B1 موجود در جوانه گندم ، برای تعادل سیستم عصبی ضروری است.

سوهان زرند به صورت سنتی پخت می شود و در انواع ورقه ای، کنجدی، ورقه ای پسته ای و هلی، لقمه ی نارگیلی ،کنجدی و سوهان عسلی تهیه می شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار