حجت الاسلام و المسلمین صادقی:

باید فرهنگ صلح و سازش در جامعه گسترش پیدا کند

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: باید کاری کنیم که فرهنگ صلح و سازش در جامعه ترویج پیدا کند و تمام موارد به دادگاه ختم نشود.

باید فرهنگ صلح و سازش در جامعه گسترش پیدا کندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام و المسلین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در نشست خبری که با موضوع ستاد ملی صبر امروز(یکشنبه) برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت ام البنین(س) اظهار داشت: حضرت ام البنین(س)اسوه صبر هستند و ایشان مادر چهار شهید هستند.

وی افزود: ستاد ملی صبر ستاد جدیدی است که با نظر رئیس قوه قضاییه شکل گرفته است و هدف آن فرهنگ صبر و بخش در جامعه نهادینه شود و صبر مخفف صلح و بخشش و رضایت است.

وی تصریح کرد: دادگاه و دادگستری مرحله آخر پرونده ها است و ما معاونتی به نام معاونت پیشگیری از وقوع جرم داریم تا جرمی رخ ندهد و دادگاهی تشکیل نشود و صلح و سازش ایجاد شود و دادگاه حلقه آخر باشد، در دین اسلام هم تاکید زیادی به صلح و سازش شده است و پیامبر فرمودند صلح و سازش بین مردم از یک سال عبادت بالاتر است. در قوه قضاییه هم تاکید برصلح و سازش است و باید فرهنگ سازش قبل از دادگاه در جامعه راه بیافتد و ما در قراداد ها داریم که اگر مشکلی رخ داد به یک داور مراجعه کنند اما متاسفانه این کار در عمل انجام نمی شود و به جای داوری به دادگاه مراجعه می کنند یا در عرصه خانوادگی و اختلاف بین زوجین در حال حاضر به سرعت به دادگاه مراجعه می کنند اما این موضوع به زیان خانواده و جامعه و حتی فردی است که برای گرفتن حق به دادگاه مراجعه می کند، زیرا دادگاه بر مبنای زور است و علیه شخصی حکم صادر می کند و در خانواده ای که به دادگاه مراجعه کرده اند زندگی مشکل می شود و مهر و محبتی وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: به عنوان مثال در شوهری که به زور دادگاه، نفقه پرداخت می کند محبتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نباید بگذاریم تمام موارد به دادگاه ختم شود و بهتر است فرهنگ صلح و سازش را ترویج دهیم و این باعث افزایش مهر و محبت در جامعه می شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: روز سه شنبه همایش ملی صبر در سالن اجلاس سران برگزار می شود و از افرادی که در ترویج صلح و سازش در جامعه کمک کردند تجلیل می شود اما یکی از ارکان ترویج سازش رسانه ها هستند و خیران زیادی وجود دارند که لازم است شناسایی و معرفی شوند تا مردم از آن ها اسوه بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی بیان داشت: یکی از صبرها در باب صبر در مشکلات است، انسان در مشکلات ساخته می شود.

وی افزود: نباید بگذاریم همه موارد به دادگاه مراجعه شود بهتر این است که فرهنگ صلح و سازش را با یکدیگر رواج دهیم و این باعث افزایش مهربانی بین مردم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی ادامه داد: ما بخش فرهنگی این کارها را در معاونت فرهنگی انجام می دهیم. تشکیل ستاد صبر به این منظور است که هماهنگی بین دستگاه ها را ایجاد کند و آن را در جامعه رواج دهد. مثلا در مواردی لازم است که دیه ای پرداخت شود، مسئول ان ستاد دیه است که با ستاد دیه پیوند زدیم یا انجمن حمایت از زندانیان است که به خانواده های زندانیان کمک می کند. مجلس هم می تواند در موارد قانونگذاری به ما کمک کند. 

وی افزود: برنامه هایی را در جهت فرهنگسازی در پیش داریم و همایش ملی صبر به عنوان نقطه آغاز محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: ما پایگاهی برای صبر و مشارکت پویش های مردمی تهیه کرده ایم تا مردم میدان دار صلح و سازش شوند و نیت ها و همت های مردمی است که کار را پیش می برد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: ما دوست داریم آستانه صبر مردم بالا برود. کارهایی در دست داریم تا آستانه صبر کارکنان ما در دستگاه قضایی بالا برود و قضات ما دو برابر استاندارد به پرونده ها رسیدگی می کنند و همین فشار کاری زیاد و زمان کم باعث شده است که نتوانند به میزان لازم با مردم گفتگو و صحبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: برای افزایش آستانه صبر در بین کارکنان قوه قضاییه کارهایی انجام داده ایم و همه باید تلاش کنیم که فرهنگ سازی صبر در بین مردم گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار