معبد شهریئری مشگین شهر یکی از مناطق باستانی، تاریخی و توریست پذیر این شهرستان بوده که به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، معبد شهریری یکی از مناطق بکر باستانی و توریست پذیر استان و شهرستان مشگین شهر است که سالانه توریستهای زیادی را از اقصی نقاط دنیا به طبیعت زیبای خود فراخوانده و جذب می کند.

معبد

معبد شهریئری یک محوطه باستانی و تاریخی در شهرستان مشگین شهر است که این محوطه شامل ۲۸۰ سنگ‌ افراشته و نگارهای زیبا و باستانی است که دیرندگی آن‌ ها بیش از 8 هزار سال پیش از میلاد توسط محققان و پژوهشگران برآورد می ‌شود.

این سنگ ‌افراشته ‌ها با ارتفاع متفاوت 70 تا 360سانتی‌ متر که اکثرا منقوش به اشکال انسان و آدمی هستند و طرح انسان ‌های حک شده بر روی سنگ‌ ها به شکل افرادی دست به سینه و معمولا بدون دهان است و تنها یک مجسمه حکاکی شده زن یافت شده که دارای دهان می ‌باشد و تاکنون فقط هفت قطعه این نوع سنگ افراشته ‌ها در منطقه حکاری کردستان ترکیه و یک قطعه هم در قپوزستان آذربایجان یافت شده‌ است که این امر در نوع خود بسیار جالب توجه است.

محوطه شهر یئری از سه قسمت معبد، قوشاتپه و قله تشکیل شده ‌است و سنگ‌ افراشته ‌ها و صخره های به دست ساز انسان مانده این محل با فرسایش و تخریب زیادی روبه ‌رو هستند که به مرور زمان به شرایط اقلیمی بسیاری از بخشهای این منطقه نمونه گردشگری و باستانی دچار تخریب و فرسایش شده است.

محوطه باستانی شهر یئری به ثبت آثار ملی رسیده است و از زمان پیدا شدن این محوطه تاکنون چیزی حدود 80 درصد آثار آن از میان رفته ‌است.

معبد

آبگرم های توریست پذیر مشگین شهر

آبگرم موئیل یکی از آبگرمهای توریست پذیر شهرستان مشگین شهر است که در فاصله 14 کیلومتری جنوب مشگین شهر در ارتفاع 2300 متری در داخل روستای موئیل قرار دارد که این آبگرم با داشتن درجه اسیدی حدود 5 و درجه حرارت 45 درجه برای درمان بسیاری از امراض از قبیل آرام بخشی اعصاب مفید است که هم اکنون به صورت سنتی استفاده می شود.

آبگرم قوتورسویی یکی دیگر از چشمه های آبگرم شهرستان مشگین شهر است که این چشمه یكی از مشهورترین چشمه ‌های مشگین‌ شهر و دامنه سرسبز سبلان نیز می باشد و در ۲۵ كیلومتری جنوب بخش لاهرود و ۴۸ كیلومتری جنوب شهرستان واقع شده است.

آب قوتورسویی در رديف آب ‌های معدنی خيلی گرم است كه آثار اسيد سولفوريک آزاد دارد و برای درمان بسیاری از بیماریهای عفونی و پوستی مفید واقع می شود.

آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه ‌ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد که دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی‌ گراد است.

معبد

قلعه قهقهه، قله ای به بلندای تاریخ مشگین

قلعه قهقهه شهرستان مشگین شهر در فاصله 75 کیلومتری شمال مشگین و در سمت خاور رودخانه دره رود در دهستان یافت از دهستان های بخش مرادلو و مابين روستای كنچوبه و مشيران و قريه آغاج چرچلو قرار دارد.

دور تا دور این قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکل طبیعی بوده که با برخورداری از شکل و شمایل ویژه زیبایی خاصی به منطقه و منظره زیبای طبیعی اطراف قلعه بخشیده است.

راه ورودی قلعه قهقهه شهرستان مشگین شهر از ضلع شمالی آن می باشد که به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده و در دو طرف دروازه ورودی دو برج قرار دارد که عرض در ورودی 2 و نیم متر است و از جنس سنگ و آجر با طاق هلالی شکل که هنوز هم پابرجاست.

این قلعه را کهندژ (قلعه قدیمی) نیز نام می نهند که از دره رود تا بالای قلعه سه كيلومتر راه و مسیر است.

کوه آرالاگالاسی داغ شهرستان مشگین شهر نیز یکی دیگر از مناطق گردشگری و توریست پذیر این منطقه است که مناظر بکر و زیبای طبیعی ان سالانه گردشگران زیادی را در خود جای می دهد.

این کوه با ارتفاع 2 هزار و 212 متر در محدوده شهرستان مشگین شهر، بخش ارشق، دهستان ارشق مرکزی و در 45 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان مشگین شهر واقع شده است.

معبد

پل معلق و پارک جنگلی خیاوچایی مشگین شهر

پل معلق مشگین ‌شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین ‌شهر احداث شده که 2 متر عرض و 365 متر طول دارد.

سازه این پل معلق توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه با به روزترین متدهای جهانی طراحی و اجرا شده و دانش ساخت آن نیز بومی است و منطقه نمونه گردشگری برای انتخاب بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

پل معلق مشگین شهر بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در منطقه ای بکر و زیبا که طبیعی بی نظیر دارد احداث شده است.

منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی بزرگ‌ ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است که این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت ‌های اقامتی، سایت بالن ‌سواری و ورزش‌ های هوایی همچون پاراگلایدر، رستوران ‌گردان و بازارچه ‌های صنایع ‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است و سالانه میلیونها گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می کند.

پارک جنگلی مشگین شهر نیز که در حاشیه رودخانه خیاوچایی با انبوه درختان برافراشته قرار دارد می تواند انتخاب خوبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی دراین منطقه باشد.

پارک جنگلی مشگین شهر به دلیل مجاورت با شهر و برخورداری از طبیعت ناب سالانه میزبان میلیونها گردشگر و مسافر از اقصی نقاط دنیاست که این پارک زیبا و دل انگیز در دره زیبا و دلکش خیاوچایی در جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.

پارک جنگلی مشگین شهر به لحاظ داشتن ده ها هزار اصله درخت میوه از جمله گردو، گیلاس، آلبالو و تامین علوفه هزاران راس دام، محل باطراوت و دل گشایی برای تفرج و گذران اوقات فراغت اهالی شهر و هزاران مسافر طبیعت دوست و به ویژه گردشگران و توریستهایی از نقاط مختلف دنیا فراهم کرده است.

آبشار گورگور خياوچایی مشگين شهر نیز از بهترین نقاط گردشگرپذیر شهرستان است که در جنوب روستای موئيل و در 20 کيلومتری جنوب شهرستان مشگين شهر در حدود 12 متر ارتفاع و 200 مترمربع محوطه گردشگاهى در دامنه وسیع سبلان واقع شده است.

بقعه شیخ حیدر مشگین شهر

بقعه شیخ حیدر منصوب به شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول، در شهرستان مشگین شهر واقع شده است که این مقبره در باغ سبز و با صفایی که قبرستان قدیمی مشگین شهر نیز بوده و در مرکز شهر قرار دارد ایجاد شده که بهترین مکان برای گذران اوقات برای مسافران و گردشگران استانی و خارجی است.

بقعه شیخ جیدر به شکل برجی ساخته شده است که ارتفاع این برج 18 متر، قطر آن 10 و قاعده آن 34 است و در مورد قدمت بنا و تاریخ احداث آن اظهارات گوناگونی ابراز شده که کند و کاو در این مسئله نیاز به تحقیقی و کارشناسی دقیق دارد.

کتیبه برجا مانده از این مقبره سالها پیش به شکل عجیبی تخریب شد که هیچ سند و مدرکی بر زمان دقیق احداث این بنا در دست نیست اما در سال ‌های اخیر توسط یکی از کارشناسان کشوری کتیبه موجود بر سر در ورودی این برج بازخوانی شد و قدمت آن به سال 731 هجری قمری یعنی دوره حکومت سلسله مغول در ایران نسبت داده شده است.

معبد

کاروانسرای قانلی بولاغ

کاروانسرای قانلی بولاغ در گوشه جنوب شرقی روستای مرزی قانلی بولاغ(سرباز وطن) و در بخش ارشق شهرستان مشگین شهر واقع شده که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و 550 متر می باشد.

این بنا در دوره صفوی و به احتمال زیاد در زمان شاه عباس به سبک چهار ایوانی ساخته شده و به کاروانسرای شاه عباسی نیز معروف و مشهور است.

کاروانسرای قانلی بولاغ در ابتدا به عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و تا حدود 80 یا 90 سال پیش عشایران منطقه از این مکان به صورت دسته جمعی به عنوان خانه مسکونی قشلاقی استفاده می کرده اند.

مساحت کل بنا 20 هزار و 247 متر مربع و مساحت حیاط مرکزی آن 640 متر مربع است و درب وودی از ایوان جنوبی آن اسن که مسیر حرکت اصلی به داخل بنا نیز هست.

کاروانسرای قانلی بولاغ شهرستان مشگین شهر نیز همچون سایر بناهای تاریخی و گردشگری این شهرستان سالانه میزبان گردشگرانی از داخل و خارج کشور بوده که نیاز است برای رونق حضور گردشگران در مناطقی نظیر این در امر معرفی و شناساندن این بناها تلاش کنیم.

شیروان دره سی یکی از مناطق زیبای گردشگری و دره ای است كه در حدود 20 كيلومتری جنوب شهرستان در بخش مشگین شرقی قرار دارد و ارتفاع سطح آن 2 هزار و 200 متر و مساحت آن 75 كيلومتر مربع است.

اين زيستگاه با ويژگی های منحصر به فرد و صخره های خاص خود چشم هر بیننده ای را مجذوب و شیفته آن می گرداند و دسترسی به این دره از جاده آبگرم شابیل میسر است که بسیار دره ای زیبا و البته با محدوده های عمیق و خطرناک است.

عسل مرغوب و درجه یک سبلان، فرآورده های دامی و لبنی، خشکبار، سیب، هلو و انگور از سوغاتی های شهرستان مشگین شهر می باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.