خانه انصاری ارومیه از خانه های قدیمی در شهرستان ارومیه است که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛خانه انصاری یکی از خانه‌های قدیمی و زیبای شهر ارومیه است که همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران نوروزی است.

خانه انصاری ارومیه از قدیمی‌ترین خانه‌هایی است که در کوچه انصاری از بدرالملوک انصاری، همسر سیف‌الله خان انصاری به یادگار مانده است.
 
خانه انصاری میراثی از دوره قاجار در ارومیه

این بنا در مرکز حیاط و باغ بزرگی قرار دارد و به صورت چهارگوش و در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه حیاط دیگری است که باغ انگور است که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری محصور شده است.

نمای بیرونی این ساختمان با قاب بندی و آجرهای لعاب دار فیروزه‌ای و کاشی‌های هفت رنگ تزئین شده است که به نمای آن جذابیت فوق العاده‌ای بخشیده است. مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ و آجر، خشت و چینه، سقف پوشش چوبی و اندود گچ و تخته پوش است.
 
خانه انصاری میراثی از دوره قاجار در ارومیه

در حال حاضر مدرسه در تملک و مورد استفاده و بهره برداری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ می‌باشد و قدمت آن به دوره قاجاریه بر می‌گردد که در تاریخ ۲۵ / ۱۲ / ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۵۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

با توجه به فرم بنا و کتیبه­ هایی که در حاشیه کاشیهای تزئینی به سالهای ۱۳۳۰ و ۱۳۳۴ درج شده است، قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. بنا متعلق به بابک جعفری بوده که بعداً به دختر ایشان همسر سیف اله خان انصاری می‌رسد و در سالهای اخیر کانون مهندسین ارومیه خریداری و به آموزش و پرورش ناحیه ۲ واگذار و در حال حاضر در اختیار اداره کل آموزش و پرورش است.

ساختمان در وسط حیاط و باغ رو به شمال با چشم انداز زیبایی جلب توجه می‌کند. ورودیهای آن از جبهه شمال شرقی و شمال غربی با راه پله‌های دو طرفه سنگی و طاقهای هلالی آجری است که به طبقه همکف و طبقه اول و اتاقهای دوضلع شرقی و غربی، حیاط، باغ و واحد ساختمانی دیگری که در جناح غربی این مجموعه است می‌توان راه یافت.
 
خانه انصاری میراثی از دوره قاجار در ارومیه

فرم بنا چهارگوش با دو طبقه که طبقه همکف به صورت زیرزمین تا ارتفاع حدود ۲ متری از سنگهای تراشدار و طبقه اول که بعد از آن می‌باشد از آجر احداث شده است و دارای یک پذیرائی بزرگ و دو اتاق کوچک و با یک راهرو در طرفین به صورت قرینه فضا سازی شده است. بناهای دو ضلع شرقی و غربی که بعداً به هسته اولیه الحاق شده با پایه‌های سنگی تا ارتفاع تقریبی ۱ متر که بعد از آن از آجر بقیه قسمت‌ها با ۲ اتاق تو در تو در دو جبهه ساختمان سازی شده اند.

ضمناً غیر از این‌ها ساختمان دیگری با حیاط و اتاقهای تو در تو و زیرزمین از سنگ و آجر و چینه در جبهه غربی این خانه واقع شده که از این محل به تمامی مجموعه قبلی و برعکس می‌توان رفت و آمد نمود، مصالح بکار رفته در این واحد‌ها از سنگ و آجر، خشت و چینه با سقف پوششی چوبی و اندود گچ و تخته پوش می‌باشد، پشت بام‌ها را با اندود کاه و گل عایقکاری نموده اند.
 
خانه انصاری میراثی از دوره قاجار در ارومیه

با توجه به شرایط اقلیمی و اجتماعی ارومیه و گرایش شدید مردم به نوسازی واحدهای مسکونی و استقبال چند دهه اخیر آن‌ها از معماری مدرن متأسفانه بافت قدیمی شهر به استثنای بازار و چند تک بنا به شدت آسیب دیده مخصوصاً از خانه­های قدیمی قابل توجه در حد خانه انصاری تقریباً نشانی نمانده، علیهذا این بنای تاریخی به عنوان الگوی معماری خانه‌های اواخر قاجاریه ارزش حفظ و نگهداری در این شهر را دارا می‌باشد.
 
خانه انصاری در خیابان مدنی ۲ نرسیده به میدان امام حسین (گل اوستی) واقع شده است.
 

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م
 

 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.