العرب: روابط عربستان و عراق به سمت بهبودی پیش می رود

یک روزنامه سعودی نوشت: روابط عربستان سعودی و عراق به سمت بهبودی پیش می رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: خالد الأسدی نماینده مجلس عراق گفته است حیدر العبادی نخست وزیر این کشور در حاشیه نشست سران عرب در امان پایتخت اردن سلسله دیدارهایی با سران کشورهای عربی خواهد داشت.
 
این موضوع از جمله به معنای تمایل عراق برای دیدار با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی است. این اظهارات الأسدی بیانگر به وجود آمدن فضای مثبت در روابط عراق با سعودی از زمان سفر عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی به بغداد و دیدارش با نخست وزیر و شماری از مسئولان عراقی در فوریه گذشته است.
 
این روزنامه در ادامه نوشته است: بازسازی عراق و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق خسارت دیده از جنگ مکمل اصلی جنگ برای گسترش امنیت و ثبات است. اما اقتصاد ضعیف و مشکلات مالی عراق ناشی از کاهش بهای نفت و گسترش فساد مالی و هزینه های سنگین جنگ، موجب شده است عراق برای بازسازی، به کشورهای ثروتمندی نظیر عربستان سعودی توجه کند.
 
با توجه به ارتباط گسترده عراق با ایران از طریق قشر گسترده ای از سیاستمداران هیئت حاکمه در بغداد، این موضوع فرصتی برای برقراری ارتباط میان عراق با کشورهای عربی نیز خواهد بود. ایران به علت بحران اقتصادی قادر نیست در کمک مالی به عراق با عربستان سعودی رقابت کند.
 
وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده است که عربستان سعودی تمایل دارد در بازسازی و ایجاد ثبات در مناطق آزاد شده عراق از دست داعش مشارکت کند. وزارت امور خارجه عراق همچنین اعلام کرده است که دولت این کشور طرحی را برای تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور مطابق پیشنهاد عربستان سعودی در دست تهیه دارد.
 
از سوی دیگر پایگاه خبری السومریه به نقل از احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفته است: هیئتی از این وزارتخانه به ریاست نزار الخیرالله به عربستان سعودی سفر کرده است که نتایج مثبتی در پی داشت.
 
اعضای این هیئت با مسئولان بلندپایه وزارت امور خارجه سعودی دیدار کرده اند و درباره کلیات مربوط به بازکردن صفحه جدیدی در روابط دو کشور گفتگو کرده اند. احمد جمال افزود: تشکیل شورای هماهنگی در چارچوب کلی بر وزارتخانه های تخصصی نظیر حمل و نقل و انرژی و بازرگانی و همچنین وزارت امور خارجه و وزارت کشور تمرکز خواهد داشت.
 
این مسئول عراقی با اعتراف به وجود اختلافاتی در دیدگاههای دو کشور درباره مسائل منطقه ای نظیر سوریه و یمن گفت: نباید اختلاف نظر کشورها به دشمنی سیاسی تبدیل شود. کارشناسان می گویند زمان تحرکات سعودی به سمت عراق و گرایش ریاض برای بهبود روابط با بغداد با دقت و با در نظر داشتن نتیجه جنگ با داعش و آغاز مرحله تازه ای در عراق انتخاب شده است.
 
زیرا عربستان سعودی نمی خواهد در عراق غایب باشد و مجدداً عرصه را در اختیار رقیب خود ایران قرار دهد. عربستان سعودی تمایل دارد نفوذ ایران را در عراق محدود سازد. آمریکا نیز چنین تمایلی دارد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار