بسته حقوقی قضایی وکیل یار جوان؛

"حق حبس" زوجه و شرایط اعمال آن در آیینه قوانین و مقررات

در این گزارش، معنای حق حبس زوجه و شرایط اعمال آن از سوی او مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
 
در این گزارش، معنای حق حبس زوجه و شرایط اعمال آن از سوی او مورد بررسی قرار گرفته اند.
 
*** معنای حق حبس زوجه
 
بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند مشروط بر اینكه مهر او حالّ باشد و این امتناع مسقط حق نفقه است. این امكان امتناع از انجام تعهد تا ایفای تعهد طرف مقابل  را «حق حبس» می‌گویند.
 
*** شرایط اعمال حق حبس از سوی زوجه
 
اعمال آن شرایطی به شرح زیر دارد:
 
1- مهریه باید حال باشد یعنی موعد پرداخت آن رسیده باشد. بر اساس ماده 1083 قانون مدنی مهر می‌تواند كلا یا جزئا حال یا به وعده باشد.
 
2- اگر مهر مدت دار باشد زوجه زمانی حق خواهد داشت مهر خود را مطالبه کند كه زمان آن فرا رسیده باشد که در این وضعیت زوج نیز می تواند ایفاء وظایف زناشویی را از زوجه طلب کند و در این شرایط زوجه نمی‌تواند به حق حبس خود استناد كند.

3- اما در حالتی كه زوج ایفای وظایف زناشویی را از زوجه طلب نکند و زمان پرداخت مهریه هم رسیده باشد یا مهریه وعده دار نباشد ، زوجه می تواند از حق حبس خود استفاده كند.چون به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد نكاح، زوجه مالك مهر می‌شود.
 
4- زوجه قبل از اخذ مهریه به ایفاء وظایف زناشویی عمل نكرده باشد. برابر ماده 1086 قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه ، با میل خود ، از زوج تمكین خاص کند، حق حبس وی ساقط و دیگر اجازه امتناع از تمكین و سایر وظایف زناشویی ندارد.

5- چنانچه زوجه در حین عقد مطلع باشد که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست و با این وصف به عقد ازدواج وی در آید نه تنها نمی تواند به لحاظ عدم قدرت و استطاعت زوج بر پرداخت مهریه تقاضای بطلان عقد را بنماید بلكه مجاز به استفاده از حق حبس خود هم نیست لذا می بایست پس از عقد ، با درخواست زوج به ایفاء وظایف زناشویی اقدام نماید در غیر این صورت ناشزه محسوب می شود. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۵:۰۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
چند روز گذشته من از رابطه تلگرامی همسرم با یک مرد غریبه خبردار شدم پس از آن همسرم با کمال پررویی گفت که دوستش دارد و میخواهد از من جدا شود حال با داشتن یک پسر ۱۴ ساله اگر من طلاقش ندهم میشود ؟ آیا میتوانم برای زندگی او را به شهرمان ببرم و طلاقش ندهم؟ضمنا من ۱۲ سال پیش برایش یک حساب در بانک ملی باز کردم البته حساب را خودش باز کرد و من هر پولی که به خودش دادم به حسابش واریز کردم آیا میتوانم آن پولها را به عنوان مهریه قلمداد کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
چراغی
۱۵:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
خبلی خوب است
آخرین اخبار