باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که در این میان مردم آذربایجان غربی آیین های به خصوصی دارند که امسال در روز طبیعت به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سالهای اخیر روز آشتی با طبیعت نام گرفته است  و مردم بعد از دوازده روز تعطیلات و سفر و دید و بازدید  برای تکمیل شادیهای خود و دور کردن غم و غصه با حضور در طبیعت زیبا مراسم سیزده بدر را با نشاط و شادمانی اجرا می کنند.
 
 
و اما امروز ، مردم آذربایجان غربی به ویژه مردم ارومیه  بنا بر سنتي فرهنگي، از خانه ها بيرون آمدند و به دشت و صحرا و باغ رفتند تا آخرين روز عيد را در طبيعت و در کنار سبزه و گياه و آب روان چشمه ها و جويبارها بگذرانند.

آئین سنتی سیزده بدر در آذربایجان غربی

مردم استان آذربایجان غربی هم بنابر یک سنت قدیمی در روز طبیعت به دشت و صحرا و باغ رفتند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها به شادی سپری کنند.

 آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت
رقص و شادی و نواختن ساز و قاوال و انجام بازی های سنتی مانند:پله دسته ،چیلینگ آغاج،کیفلان(تاب بازی)،آرادا قالدی(وسطی)،ازللی دیمه سین و بازی هایی هم مانند قل فه ره نه،رقص های محلی مانند هل پرکی و ... که مختص مناطق کرد نشین است که امروز مردم این دیار این رفتارهای فرهنگی را انجام دادند و شادی های خود را تکمیل کردند.
 
از دیگر برنامه های امروز ؛ دختران دم بخت  تعدادی از ساقه های سبزه ها را به هم گره زدند یا سر آنها قیچی کردند و تک و جفت در آمدند ،تا ببیند بختشان در سال نو باز می شود یا نه.
 
آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت 
 
آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت 
 

آب پاشی و آب بازی و خیس کردن یکدیگر از دیگر  آیین های سیزده بدر در روستاهای ارومیه بود که تا حدودی به چشم می خورد.

به اعتقاد مردم ارومیه، آب پاشیدن به روی یکدیگر در سیزده بدر، خوش یمن است و مایه خیر و برکت و بارش باران و پرآبی می شود.
 
 
 و در آخرین ساعات سیزده به در و غروب این روز سبزه ها را روانه آب جاری ردند.
 
آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت 
 
آیین های کهن مردم آذربایجان غربی در روز طبیعت 
 
 و در آخر پس از غروب آفتاب مردم آرام آرام به منازل خود مراجعه کردند تا با سال و ایامی تازه زندگی را با طراوتی دیگر آغاز کنند. 
 
گزارش از ندا موسی زاده 
 
انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.