دانشگاه‌ها از کمبود بودجه پژوهشی رنج می‌برند/ مسائل فرهنگی و اعتقادی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: همه دانشگاه‌های کشور از کمبود بودجه پژوهش رنج می‌برند و در این دانشگاه مسائل فرهنگی و اعتقادی بسیار با اهمیت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در مراسم بازدید نوروزی روسای دانشگاه آزاد در مرکز استراتژیک تهران با تبریک عید نوروز اظهار داشت: تلاش‌های ریاست دانشگاه آزاد موجب دلگرمی من است و اینجانب از سال ۵۳ در کارهای آموزشی مشغول به فعالیت بوده و با موضوعات پژوهش و تحقیق آشنایی دارم و معتقدم که مدیریت کردن دانشگاه به هیچ عنوان آسان نیست.

وی بیان کرد: ما سوگوار رحلت ناگهانی مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی هستیم و من علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسلئت می‌کنم.

ولایتی عنوان کرد: دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی از ظرفیت بالاتری برخوردار است، زیرا افراد مجرب و علاقمند در این محیط آموزشی فعالیت می‌کنند.

وی دانشگاه آزاد را فارغ از گیر و بندهای دموکراتیک ناشی از قوانین پیچیده و متعدد دانست و گفت: مسئولان این دانشگاه با دستان باز تصمیم‌گیری می‌کنند و این تصمیمات روان است به طوری که هیئت امنا تصمیمی را می‌گیرد و روسای واحدهای دانشگاهی آن را اجرا می‌کنند و من امیدوارم سیر صعودی پیشرفت و ارتقای کیفیت در سال جدید پر رنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: با همت هیئت امنا و تلاش ریاست دانشگاه، رقم بالایی برای بودجه سال ۹۶ پیشنهاد شده است و به نظرم کمبود بودجه پژوهشی در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها مساله مهمی است که همه دانشگاه‌ها از آن رنج می‌برند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید اینکه پژوهش‌ها باید کاربردی و نیاز محور باشند، افزود: دانشگاه آزاد در خصوص بودجه پژوهش دستش باز است و بودجه بیشتری را می‌تواند صرف این موضوع کند و به نظر من اگر دانشگاه آزاد بتواند محور پژوهش‌های دانشگاهی در کل کشور شود، بسیاری از کمبود‌ها در این زمینه مرتفع می‌گردد.

ولایتی اضافه کرد: واحدهای مختلف برای انجام پژوهش‌های خود یک هماهنگی با مرکز باید داشته باشند تا هیچگاه هیچ خلا و دوباره کاری در موضوع تحقیقات ایجاد نشود و هیچ واحدی نباید بدون هماهنگی با مرکز پژوهش را انجام دهد و در این زمینه به نظرم باید اختیاراتی به واحدهای دانشگاهی داده شود.

وی تاکید کرد: برای جذب افراد در حوزه آموزش لازم نیست که از صفر تلاشمان را شروع کنیم بلکه می‌توانیم به راحتی افراد نخبه دانشگاه‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را از دانشگاه آزاد و مراکز دولتی در این دانشگاه بورسیه و جذب کنیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بودجه پژوهشی باید صرف بورسیه و جذب استادان شود، افزود: پژوهش‌های کاربردی باید به صورت زنجیره‌ای باشد و تمامی اقدامات باید با هماهنگی مرکز برای جلوگیری از مواضع کاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: ایران مشکل علوم انسانی دارد و جامعه ما دارای ویژگی‌های فرهنگی است و اگر کسی بخواهد جامعه ما را بشناسد، باید کتاب‌های جامعه شناسی را بخواند و به نظرم تلاش‌های خوبی در جهت رفع علوم انسانی صورت گرفته است، ولی متاسفانه باید بگویم که نتیجه آن ملموس نیست.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حضور فرهنگ و مسائل اعتقادی و معنوی در دانشگاه آزاد بسیار اهمیت دارد و من با شناختی که به ریاست دانشگاه دارم ایشان را فردی معتقد، مومن و متعهّد به نظام می‌دانم و به نظرم دانشگاه آزاد باید در مسائل فرهنگی نمونه باشد و همه ما در این خصوص مسئولیت داریم.

وی عنوان کرد: مسائل فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه آزاد باید اولویت اول این دانشگاه باشد و یکی از ماموریت‌های اصلی ما ترویج مساله فرهنگ و اعتقاد است، زیرا کسی که علم می‌آموزد، نباید ایمان و اعتقادش خدشه‌دار شود.

ولایتی ادامه داد: همه دانشجویان نزد ما امانت هستند و نباید بستر طوری باشد که آن‌ها از صراط مستقیم فاصله بگیرند.

وی افزود: والدین فرزندان خود را بدان امید به این دانشگاه می‌آورند که ما امانت دار خوبی هستیم و موجب متزلزل شدن اعتقاد آن‌ها نمی‌شویم.

وی ادامه داد: من چندین سال در هیئت جذب و ممیز دانشگاه آزاد بوده‌ام و هیچ تعارفی در مورد مسائل اعتقادی و فرهنگی نداریم به طوری که اگر استادی متعهد به مبانی نظام و اسلام نباشد از تدریس آن جلوگیری می‌شود و ما صلاحیت آن استاد را تایید نمی‌کنیم، چرا که این کشور یک مملکت اسلامی است و اگر کسی مشکل اعتقادی داشته باشد، استاد خوبی نمی‌تواند برای دانشجویان باشد.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همه ما خادم نظام و انقلاب هستیم و باید از ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و اعتقادی مراقبت کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار