اهواز؛

نرخ بیکاری در خوزستان کاهش یافت

بر اساس طرح اشتغال، نرخ بیکاری در خوزستان از 13.1 درصد در سال 92 به 10.9 درصد در سال 95 کاهش نشان می دهد.

نرخ بیکاری در خوزستان کاهش یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای حل مشکلات استان، گفت: آخرین مصوبه هیأت دولت برای استان خوزستان، 5 موضوع آب، برق، فاضلاب، گرد و غبار و همچنین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی را شامل می‌شود که باید از هیأت دولت بابت چنین مصوبه‌ای قدردانی کرد.

وی بیان داشت: در خوزستان از اواخر سال ۹۲ که سیاست‌های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این سیاست‌ها به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار گرفت و در خوزستان علاوه بر اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی در سطح ملی که انجام شده یک برنامه اقدام و عمل یک ساله در راستای قانون بودجه سال ۹۵ تدوین کردیم.

حاجتی تصریح کرد: برنامه یک ساله اقدام و عمل استان خوزستان در  هفت محور تعریف شد و در قانون بودجه  95 ردیف‌های جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شد که شامل ۷۱ طرح بازسازی و نوسازی، ۶۴ طرح تکمیلی و ۵۹ طرح جدید بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان اظهار داشت: در این برنامه 1 ساله شناسایی و ساماندهی واحدهای نیمه فعال و راکد  100درصد،  بحث پرورش ماهی در قفس 50 درصد پیشرفت و خارج کردن خودروهای فرسوده از .

وی افزود: همچنین ناوگان حمل و نقل شهری ۵۷ درصد پیشرفت داشته است. بهره‌برداری از سواحل جنوبی کشور، توسعه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر فناوری‌های نوین از جمله عملکردهای استان خوزستان در راستای ستاد ملی اقتصاد مقاومتی بوده است.

امید حاجتی با اشاره به بحث برنامه میان مدت 5 ساله اقتصاد مقاومتی بیان کرد: 6 طرح ملی در قالب 12 برنامه پیش بینی و تنظیم شد که در این زمینه از 115 پروژه ملی، 111 پروژه نظیر این پروژه‌ها در نظر گرفتیم که به ۳۱ دستگاه اجرایی مربوط می‌شود و در مجموع حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی در سال اول این برنامه داشته ایم.

وی اذعان داشت: خوزستان بر اساس طرح‌ها و ایده‌های مدیران استانی خود، اقداماتی را همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه و انجام داده است که می‌توان به فعال شدن بندر شادگان، بندر سجافی هندیجان، تقویت حوزه گردشگری با اولویت توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبی، تدوین سند بسته حمایتی ارتقای معیشت مرزنشینان استان خوزستان، تأسیس ۵۲ شرکت دانش بنیان، شناسایی ۴۰۸ فرصت سرمایه‌گذاری در هشت بخش و برگزاری دو همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش و شهر اهواز  اشاره کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود 400 میلیون دلار تفاهم‌نامه در استان برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است، افزود: صادرات غیرنفتی خوزستان در سال 95،  ۶.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 92 که حدود4.5 میلیارد دلار بوده افزایش قابل توجهی داشته است؛ همچنین نرخ بیکاری استان بر اساس طرح اشتغال از 13.1 درصد در سال 92 به 10.9 درصد در سال 95 کاهش پیدا کرده است.

حاجتی در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات فراروی اجرای برنامه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی استان‌ها خاطرنشان کرد: نامشخص بودن پروژه‌های ملی که صرفا کارکرد ملی دارند، عدم ارتباط وزارتخانه‌ها با دستگاه‌های اجرایی استان، عدم تعیین برش‌های استانی از طریق وزارتخانه‌ها، عدم تعیین سهم استان از منابع فاینانس و... از جمله این چالش‌ها هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.