وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

شعار سازنده دانشگاه‌های کشور در سال 96 مشخص شد/ سهم ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد در تولید علم

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار گوناگونی روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

**نام نویسی ۴۸ هزار نفر در دوره علمی کاربردی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت:تاکنون تعداد ۲۷ هزار و ۷۵۱ داوطلب برای پذیرش در دوره‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای و تعداد ۲۰ هزار و ۱۷۷ داوطلب برای پذیرش در دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزشی مهارتی دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کرده اند، در مجموع حدود ۴۸ هزار نفر تاکنون در این دوره‌ها ثبت نام کردند.


**وزارت علوم کیفیت تحصیلات را افزایش دهد
فتح‌الله مضطرزاده رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاون وزیر علوم گفت:اگر کیفیت آموزش افزایش پیدا کند خود دانشجو‌ها می‌توانند ایجاد شغل کنند و ابتدا باید سیاست‌گذاری‌ها و فناوری‌های داخلی را تدوین کنیم.

وی یادآور شد: سهم وزارت علوم در اشتغال فارغ التحصیلان این است که به سهم خود کیفیت تحصیلات دانشگاهی را افزایش دهد و بهتر است در این زمینه پژوهش را کاربردی‌تر کند که به تنهایی کار ساز نیست و سایر دستگاه‌های دولتی هم باید در این زمینه فعال شوند.

**شعار دانشگاه‌ها در سال ۹۶: دانشگاه جامع‌نگر و مسئول در قبال جامعه
محمد فرهادی وزیر علوم گفت: «دانشگاه جامع نگر و مسئول در قبال جامعه» شعار دانشگاه‌های کشور در سال جدید است و برای اشتغال‌زایی مورد تاکید مقام معظم رهبری، دوره‌های کارورزی و کارآموزی دانشجویان اجرا می‌شود.

اجرای آمایش آموزش عالی، سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی، تقویت آموزش‌های مهارتی و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت از جمله برنامه‌های محوری این وزارت در سال ۹۶ است.

**بررسی رشته «روانشناسی» در شورای تحول علوم انسانی
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۳۳ شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت:موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به رشته روانشناسی است نه مشاوره.

وی افزود: در بررسی این موضوع شورای تحول و ارتقا علوم انسانی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون هرگونه تاثیرپذیری از مباحث رسانه‌ای، کار کارشناسی خود را انجام داده و پیگیری می‌کند.

**ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت سایر نهاد‌ها برای افزایش پوشش خدمات دانشجویی
عباس قنبری قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: افزایش سطح پوشش خدمات از مسائلی است که باید به آن برای رفاه دانشجویان توجه کنیم همچنین باید از ظرفیت‌های سایر نهاد‌ها و موسسات خیریه برای دستیابی به درآمدهای بیشتر در صندوق و توسعه خدمات بهره بگیریم.

**ایجاد نظام مهارت برای تسریع دسترسی فارغ التحصیلان به بازار کار
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:در این زمینه قرار شد با همکاری وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اقدامات و اصلاحات لازم برای سهولت دسترسی فارغ التحصیلان آموزش و پرورش و آموزش عالی به بازار کار صورت پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایجاد نظام ملی مهارت برای تسریع دسترسی فارغ التحصیلان به بازار کار مهمترین محور برای تحقق بند فوق بود که اعضای شورا به آن اشاره کردند.

وی گفت: افزایش کارآمدی و مهارت فارغ التحصیلان آموزش و پرورش در صورتی که قصد ورود به آموزش عالی را ندارند برای ورود به بازار کار با ایجاد نظام ملی مهارت تسهیل می‌شود.

مخبر دزفولی اظهار کرد: در آینده نزدیک با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمک سازمان فنی و حرفه‌ای این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

**افزایش تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
امیر گلرو مدیر کل همکاری‌های علمی - بین المللی معاونت امور بین الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:تعداد دانشجویان این دانشگاه نرخ صعودی داشته به نحوی که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ تعداد این دانشجویان از ۴ دانشجو به ۱۹۳ دانشجو افزایش یافته است.

 بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی این دانشگاه در مقطع کارشناسی است که ۹۳ نفر را شامل می‌شود و همچنین نسبت دختران و پسران دانشجوی بین‌المللی این دانشگاه ۱۷ به ۸۳ درصد است.

**سهم ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد در تولید علم
حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد صبح امروز در مراسم افتتاحیه ۱۲ دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران در نمایشگاه بین المللی تهران با اشاره به اهمیت مسابقات رباتیک اظهار داشت: 
 ۲۰ درصد تولید علم ایران از طریق دانشگاه صورت می‌گیرد و من امیدوارم تا پایان برنامه ۵ ساله ششم سهم تولید علمی در این دانشگاه به ۴۰ درصد برسد.
 
رئیس دانشگاه آزاد گفت: رتبه دانشگاه آزاد در پایگاه علمی دنیا ۱۵۵ است و من امیدوارم ظرف سه سال آینده این رتبه به زیر ۱۰۰ ارتقا یابد، زیرا ظرفیت‌های زیادی در مقطع ارشد و دکتری وجود دارد.

**تله‌کابین دانشگاه آزاد تابستان امسال آغاز به کار می‌کند
محسن هاشمی معاون عمران دانشگاه آزاد گفت: آماده‌سازی تله‌کابین دانشگاه علوم و تحقیقات در حال اجرا است و مسافر‌گیری آن از تابستان امسال شروع می‌شود.

**مسائل فرهنگی و اعتقادی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد
علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در مراسم بازدید نوروزی روسای دانشگاه آزاد در مرکز استراتژیک تهران با تبریک عید نوروز اظهار داشت:
با همت هیئت امنا و تلاش ریاست دانشگاه، رقم بالایی برای بودجه سال ۹۶ پیشنهاد شده است و به نظرم کمبود بودجه پژوهشی در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها مساله مهمی است که همه دانشگاه‌ها از آن رنج می‌برند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حضور فرهنگ و مسائل اعتقادی و معنوی در دانشگاه آزاد بسیار اهمیت دارد و من با شناختی که به ریاست دانشگاه دارم ایشان را فردی معتقد، مومن و متعهّد به نظام می‌دانم و به نظرم دانشگاه آزاد باید در مسائل فرهنگی نمونه باشد و همه ما در این خصوص مسئولیت داریم.

وی عنوان کرد: مسائل فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه آزاد باید اولویت اول این دانشگاه باشد و یکی از ماموریت‌های اصلی ما ترویج مساله فرهنگ و اعتقاد است، زیرا کسی که علم می‌آموزد، نباید ایمان و اعتقادش خدشه‌دار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار