نقش موثر معلمان در تربیت نیروی انسانی کارآمد/ کار معلمان، تنها آموزش‌های موضوعی نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد در عرصه تولید و اشتغال به آموزش و پرورش و توجه معلمان وابسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با اعضای دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شعار امسال که بحث تولید و اشتغال است، گفت: در حوزه اشتغال و تولید، نقش آموزش و پرورش پررنگ است چرا که در این دو مقوله نیروی انسانی نقش مهمی دارد و تا زمانی که به آن خوب نپردازیم مشکل ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر روی نیروی انسانی متمرکز شویم در کشور بحث تولید با کیفیت و قابل رقابت ایجاد خواهد شد و باید کاری کنیم تا در عرصه جهانی این رقابت را ایجاد کنیم که لازمه آن اهمیت به نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمد به آموزش و پرورش وابسته است، تصریح کرد: در بحث تولید و اشتغال ضرورتی ندارد که تنها به تربیت افراد جدید پرداخته شود، بلکه باید دانش آموز بعد از پایان دوره دوم متوسطه امکان تولید و اشتغال داشته باشد.

دانش آشتیانی گفت: در برنامه ریزی نظام تعلیم و تربیت باید شایستگی‌های لازم را در دانش آموزان ایجاد کنیم و اگر بخواهیم نیروی انسانی کارآمد از آموزش و پرورش ایجاد شود معلمان در این مسیر اهمیت دارند.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این مسیر ادامه داد: باید معلمی تربیت شود که بداند هدفش فقط آموزش‌های موضوعی نیست بلكه هدف اصلي، انتقال مهارت ها و شايستگي هاست و موضوع آموزشي نيز در كنار آن بايد تدريس شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در توسعه ساختگی کشور‌ها آموزش و پرورش به ویژه آموزش در مقطع ابتدایی اهمیت دارد و چگونگی نوع آموزش‌ها مهم است.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در موضوعات درسی مشکلی نداریم، بیان کرد: چگونگی نوع آموزش‌ها مساله مهمی است که باید به آن توجه شود در واقع معلم باید طرح درسی هدف گذاری شده داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث تولید و شرکت‌های دانش بنیان وجود اشخاصی متفکر و خلاق برای نیازسنجی شرایط و موفقیت در امور اهمیت بسزایی دارد همچنین شخصی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کند که تمامی این مسائل در نظام آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل که درکارآمدی نقش دارد، نگرش مثبت است، ولی ما همیشه سعی می‌کنیم با روحیه منفی و بزرگنمایی نواقص برخورد داشته باشیم در حالی که اگر با دیدی مثبت به شرایط نگاه شود، شرایط بهتر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این نوع رفتار حاصل از نوع تعاملی بوده که در نظام تعلیم و تربیت برای همه ما شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تمامی موارد مذکور به تبیین خصوصیاتی برای تربیت انسانی کارآمد در زمینه تولید و اشتغال می‌پردازد و اهمیت دانشگاه فرهنگیان در این امر پررنگ است و باید ریل‌گذاری شود تا این اهداف در نظام آموزشی شکل گیرد.

دانش آشتیانی با تاکید بر تربیت دانش آموزان مقطع ابتدایی تصریح کرد: باید به نوع آموزش‌ها در این مقطع توجه شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث بومی گزینی دانشجویان گفت: این مساله به جلوگیری از مهاجرت‌ها کمک می‌کند، اما نباید سراسر کشور از یک نوع آموزش برخوردار باشد بلکه باید ظرفیت‌های استان در آموزش‌ها نشان داده شود و هویت استان‌ها در آموزش‌ها تجلی یابد که مسلما ماندگاری این نوع آموزش بیشتر می‌شود البته مشکلاتی در این روال داریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
معلمان ،آموزش وپرورش ،پيشرفت وآينده هيچ اهميتي براي مسولين بي سواد و پولكي كشور ندارد و فقط به منافع شخصي خود فكر مي كنند