محسن علی‌اکبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انگار مدیران سینما را به حال خود رها کرده‌اند/ جای خالی فرهنگ انقلاب در سینما

فیلم‌های موفق سال های اخیر در گیشه نیز عمدتا با تفکرات انقلابی تطابق ندارند و تنها فروش بالایشان دلیل موفقیت سینما گفته می شود.

انگار مدیران سینما را به حال خود رها کرده اند/جای موضوع انقلاب در سینما خالی استمحسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روند شکل‌گیری سینمای انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی و برآمده از نیازهای جامعه با رویکردهای جدید به موضوعات مختلف است. در جریان مبارزات انقلابی، گروه های مختلف با تفکرات خاص ایجاد شدند که با نشانه های فرهنگی مردم در دوران قبل از انقلاب عناد داشتند. سینماهای ایران را آتش می زدند. 
 
وی افزود: سینما از زمانی که امام خمینی (ره) در بیانات خود بر عدم مخالفت با سینما تاکید کردند و گفتند:«با سینما مخالف نیستیم؛ با فحشا مخالفیم» در هنر انقلاب جدی تر گرفته شد. اما سینمای مورد نیاز جامعه و تداوم دهنده تفکر انقلابی ایران، در دهه ۷۰ به تبعیت از کلیت جامعه به سینمای سرمایه داری سوق پیدا کرد و سینما نمادی از انقلاب را در خود نمی دید. این وضعیت در دهه ۸۰ نیز با شدت بیشتری ادامه یافت.  
 
 
* سینمای انقلاب در دهه ۹۰ نیز کم رونق است 
 
تهیه کننده فیلم «استرداد» با بیان این که سینمای انقلاب در دهه ۹۰ نیز کم رونق است، ادامه داد: از میان ۱۳۰ فیلم تولید شده در سال گذشته، تنها چند اثر مربوط به موضوع دفاع مقدس بود و شاید تعداد آثار مرتبط با موضوع انقلاب به سه تا هم نرسد. بنابراین حدود ۹۸ درصد تولیدات سینمایی نه تنها با هنر انقلاب که با فرهنگ و تمدن ایرانی هم ارتباطی ندارد. برای مثال موضوع طلاق عاطفی که امروز موضوع بسیاری از فیلم های سینمایی است، با فرهنگ ایرانی هم سنخیت ندارد.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: این نگاه به معنای این نیست که سینماگران ایرانی لزوما باید فیلم های ضد غربی بسازند. اما آنها نباید از واقعیت جامعه در آثارشان فاصله بگیرند. کافی است توجه کنیم که در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه همه مردم با تفکرات مختلف حضور می یابند و حضورشان برای استمرار یک انقلاب فرهنگی است. اما فاصله هنرمندان از این جریان، متاسفانه همین نتیجه‌ای را به دست داده که در سینما شاهدش هستیم. 

* عمده فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نه تنها هویت ایرانی که هویت شرقی هم نداشتند  
 
این تهیه کننده با انتقاد از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر هر سال عنوان کرد: متاسفانه در جشنواره فیلم فجر امسال بعضا به موضوعاتی پرداخته شد که حتی هویت شرقی هم ندارند و سوژه‌هایشان نه تنها در ایران که در کشورهای آسیایی هم مطرح نیست.  
 
* فیلم‌های موفق گیشه عمدتا با تفکرات انقلابی تطابق ندارند 
 
وی با انتقاد از عملکرد مدیریتی در تقویت جریان هنر انقلاب بیان کرد: مدیریت در این خلا بی تاثیر نبوده است. در حالی که با توجه به ابزارهایی مثل پروانه نمایش و مجوز ساخت که در اختیار دارد، می تواند به سینمای انقلاب بیشتر توجه کند. انگار مدیریت هم سینما را رها کرده و به میزان فروش آثار یا افزایش تولیدات دل خوش است. فیلم های موفق سال های اخیر در گیشه نیز عمدتا با تفکرات انقلابی تطابق ندارند و تنها فروش بالایشان دلیل موفقیت سینما گفته می شود.
 
این تهیه کننده با اشاره به موج غالب این روزهای سینمای ایران اظهار کرد: اصغر فرهادی فیلمساز بسیار معتبری است و من برایش احترام زیادی قائلم. اما دلیلی نیست تمام جوانان فیلمساز به سبک او فیلم بسازند. متاسفانه در یک سال موجی ایجاد می شود و ۵۰ فیلمساز همان فضا را در آثارشان تکرار می کنند و من فیلمنامه های زیادی با همان شیوه دریافت کردم که تنها جای پدر و مادر در فیلمنامه عوض شده بود!
 
* فیلم های موفق در فروش غالبا هجو هستند 
 
وی با بیان این که فیلمسازان جوان به جای تقلید از سبک فرهادی می توانند خالق تفکر و سبک جدیدی در سینما باشند، ادامه داد: تقلید در سینما باعث می‌شود در میان متوسط ۶۰ فیلم اکران شده در طول یک سال، اکران ۱۰ فیلم با فروش خوب را داشته باشیم که از میان آن ها به جرات ۸ فیلم کاملا هجو است و حتی نام طنز و کمدی هم نمی توان بر آن گذاشت. شاید یکی دو اثر مثل «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا و «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان فیلم ارزشی باشد. 
 
تهیه کننده «پاداش سکوت» ابراز امیدواری کرد: با شناختی که از آقای حیدریان رئیس جدید سازمان سینمایی دارم و با توجه به تجربه ۲۰ ساله فرهنگی و نگاه ویژه شان به سینمای انقلاب، امیدوارم سال ۹۶ با جشنواره ای مواجه باشیم که فیلم های هدفمندی در راستای اهداف ملی را در برگیرد. امیدوارم فیلم ضد فرهنگ مردمی نسازیم. 
 
*‌ جای خالی زندگی مدافعان حرم و شهدای هسته‌ای در سینما 
 
وی با اشاره به مصداق فیلم های ضدمردمی گفت: منظورم از فیلم ضد فرهنگ مردمی برای مثال فیلمی است که نقش اول زن فیلم مواد مخدر مصرف می کند و به نقش خانم دیگری مصرف آن ماده مخدر را توصیه می کند. این تبلیغ آشکار مصرف مواد مخدر در سینماست. اما چرا درباره شهدای مدافع حرم فیلم نمی‌سازیم؟! چرا درباره دانشمندان شهید هسته‌ای نمی‌نویسیم و فیلم نمی‌سازیم؟! پاسخ این چراها شاید در نبود یا کمبود تشویق‌‌های لازم توسط مسئولان است؛ تشویق‌هایی که جوانان را به سمت سینمای انقلاب هدایت کند. البته اگر قرار است، سینما  صادر کننده اندیشه انقلاب باشد. 
 
علی اکبری در پاسخ به این که از میان نامزدهای معرفی چهره انقلاب اسلامی توسط حوزه هنری کدامیک را برمی گزیند، توضیح داد: من سعی می کنم جوان ترین فرد را انتخاب کنم؛ زیرا او با شهامت موضوع انقلاب را برای کار هنری خود انتخاب کرده است. ضمن این که باید جوانان را به حرکت در مسیر هنر انقلاب تشویق کرد.

گفتنی است؛ برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی ایران تا 25 ماه جاری در حوزه هنری ادامه دارد.
 
 
 
انتهای پیام/
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار