شهرکرد؛

کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان چهارمحال و بختیاری به طور کامل کنترل شد.

کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع بیماری‌های سل، تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی دو سال گذشته در کشور گفت: با اقدامات انجام شده، شیوع این بیماری‌ها در استان کاملاً کنترل شد.

وی افزود: طی سال ۹۳ در این استان ۵۰ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گزارش و پاکسازی شد که این کانون‌ها در سال ۹۴ به پنج مورد رسید و پارسال هیچ موردی از کانون این بیماری مشاهده نشد.

نجاتی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای جلوگیری از ابتلای حیات وحش به این بیماری، واکسیناسیون دام‌های کوچک اطراف مناطق حفاظت شده استان بود.

وی ادامه داد: نقل و انتقال دام از استان‌های همجوار بدون مجوز و هماهنگی با کارشناسان دامپزشکی مهم‌ترین دلیل گسترش این بیماری طی سال‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری بود که با این افراد برخورد قانونی صورت گرفت.

نجاتی گفت: واکسیناسیون به موقع، رعایت نکات بهداشتی در خصوص پرورش دام‌های سبک و قرنطینه کردن دام‌های بیمار نقش مهمی در جلوگیری از گسترش این بیماری دارد.

گفتنی است: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار دام‌های سبک است که به سرعت انتشار پیدا می‌کند و بر اثر تماس یا استفاده از آبشخورهای مشترک از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز قابل‌سرایت می‌باشد.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز و دام مبتلا را به‌شدت لاغر و تلف می‌کند.

علاوه بر اینکه ترشحات چشم، بینی، آب دهان و فضولات حیوان مبتلا حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری می‌باشد، شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل‌سرایت به انسان نیست و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز به انسان منتقل نمی‌شود.

عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می‌ماند.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار