در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

طریقت منفرد: نائب رئیس اول مجلس با طرح تحول سلامت مخالف بود/ حریرچی :در سال ۹۳ تورم بخش دارو و مواد طبی ۱۰ درصد بوده است

وزیر سابق بهداشت و قائم مقام وزیر بهداشت فعلی به بررس طرح تحول سلامت در دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حريرچي قائم مقام وزیر بهداشت، طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت امشب23 فروردین ماه در برنامه مناظره به بررسی طرح تحول سلامت پرداختند.

قدر مطلق پرداخت مردم اضافه شده و هزینه ها به شدت افزایش یافته است

طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا طرح تحول سلامت موفق بوده است گفت: قدر مطلق پرداخت مردم اضافه شده و هزینه ها به شدت افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از سال 59 بر احیای طب اسلامی تأکید فرمودند به طوری که در سیاست های ابلاغی یک بند مفصل به این موضوع اختصاص داده شد افزود: معاونت طب سنتی ایجاد و دانشگاه جامع آن افتتاح و آیین نامه های آن تدوین شد.

وزیر سابق بهداشت یادآور شد: مقام معظم رهبری بر احیای طب اسلامی ایرانی تاکید داشتند به طوری که معاونت طب سنتی ایجاد شد اما علی رغم تمام سفارش های که وظیفه اعتقادی و قرآنی ما است با دخالت وزیر بهداشت دولت تمام تصمیماتی که در دولت قبلی اتخاذ شده بود را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه  پرداخت مردم از جیب در بیمارستان های دولتی37 درصد بود اما چرا باید 150 درصد اضافه شود و این پرداخت از جیب مردم است ادامه داد: سایت سپاس متعلق به وزارت بهداشت است.

حريرچي قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت فرمودند، کاری که درباره طرح تحول سلامت انجام شد کار خوبی بود و ایشان خطاب به دولت فرمودند، این از همان کارهایی است که چنانچه صد سال  به طور مثال حتی اگر صد ساعت بگویيم کم است، اگر هزار ساعت می خواستیم صرف تبلیغات کنیم برای این مسائل، این کار یک روز یا یک هفته نظام سلامت را نمی توانست انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مردم وقتی به بیمارستان می روند طبعا امیدوار می شوند گفت: مقام معظم رهبری فرمودند سعی کنید این طرح ادامه یابد، پشتیبانی شود و متوقف نشود.

حريرچي با بیان اینکه در سال 1392 رقم پرونده از اول فروردین تا 15 اردیبهشت 684 هزار تومان بود افزود: در سال93 این رقم  یک میلیون و 395 هزار تومان است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه  پرداختی خالص از جیب مردم در سالهای92 و 93، 105 تومان بود ادامه داد:  در سال 93 این رقم 110 تومان شده است.

طریقت منفرد در بخش دیگری با اشاره به اینکه،علی رغم اینکه هزینه های دولت بیش از3  برابر شده پرداخت مردم از جیب نزدیک2 برابر شده است  گفت: سازمان های بیمه گر ورشکسته شده اند  به طوری که10 هزار میلیارد بدهکار  هستند لذا باید اذعان داشت که
قدر مطلق پرداخت مردم اضافه شده و هزینه ها به شدت افزایش یافته است.
 
شرط اول موفقیت طرح تحول سلامت احیای سبک زندگی است

وی با تاکید بر اینکه، تابع قوانین و سیاست های ابلاغی هستیم افزود:  شرط اول موفقیت طرح تحول سلامت احیای  سبک زندگی است.

وزیر سابق بهداشت با  اشاره به اینکه، اگر در بخش بستری هزینه ها را پایین آوردیم، هزینه از جیب دوم مردم پرداخت شده و در بخش  سرپایی نمی توان منکر شویم که هزینه ها دو برابر نشده است گفت: مردم بدانند که چرا علارغم اینکه همه ساله تعرفه ها متناسب با تورم افزایش پیدا می کرد به یکباره در یک مقطع این تعرفه ها نزدیک به120 درصد اضافه شده است. 
 
آقایانی که ضد سفسطه هستند چرا برای بهداشت و درمان مردم کاری انجام ندادند

حريرچي در ادامه برنامه تصریح کرد: یارانه در سال 89 اجرا شد و اثراتش تا تابستان92 مشخص شد اما بنده مانده ام   آقایانی که ضد سفسطه هستند چرا تا آن موقع برای بهداشت و درمان مردم کاری انجام ندادند .


وی با اشاره به اینکه بر اثر ایجاد معاونت اجتماعی 620 تشکل مردم نهاد، 872 موسسه خیریه و 210 گروه جهادی را ساندهي کردیم اظهار داشت: 4 هزار میلیارد در 3 سال از بیمارستان سازی و مراکز بهداشت و درمان پول گرفتیم و 70 بیمارستان ساختیم.

بدون پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده شوخی است


قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه،  امروز سامانه های پرونده الکترونیک سلامت 66 میلیون و 243 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است خاطرنشان کرد: بدون پرونده الکترونیک  سلامت پزشک خانواده شوخی است. 
 
وی با اشاره به اینکه حساب ملی سلامت سال 93 ، 80 هزار میلیارد تومان بود افزود: هزینه های سلامت به قیمت ثابت سال 93 به 92 افزایش جزئي دارد و به قیمت جاری افزایش30 درصدی دارد و حساب کل مردم و دولت به قیمت ثابت از  سالهای89 و 90 کمتر است. 
 
 حريرچي افزود: در زمان تصدی گری شما( طریقت منفرد) 619 تخت افتتاح شد و 6 هزار و510 تخت در زمان دولت دهم و در دولت نهم7 هزار و700 تخت افتتاح شد و با 16 هزار تختی که شما می گویید تفاوت دارد.
 
حریرچی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: وقتی از دلار از هزار تومان به سه هزار و سیصد تومان می رسد و در دو، سه سال پشت سر هم تورم حتی ۳۶ درصدی داریم و رقم مطلق پرداختی مردم در مورد نان ، خوراکی اجاره بها و ... گاها ده برابر شده شما چطور انتظار دارید که هزینه های جاری ثابت بماند.

۸۴۸ قلم دارو در زمان شما دو برابر شده است

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در خصوص اظهارات روز گذشته تان در مورد دارو باید عنوان کنم که ۸۴۸ قلم دارو در زمان شما دو برابر شده و وقتی در مملکتی بی تدبیری و گرانی است مشخص است که هزینه های جاری مردم بالا می رود.

حریرچی با بیان اینکه براساس گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت پرداختی مردم نسبت به گذشته ده درصد کاهش داشته خطاب به طریقت منفرد گفت: شما دیروز اعلام کردید که گردش مالی دارو از سال ۹۱ تا ۹۳ سه برابر شده اما براساس گزارش کتابی که شما به آن استناد کردید گردش مالی دارو در سال ۹۱ در حدود ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار ، در سال ۹۲ به میزان ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار، در سال ۹۳ به میزان ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد و در سال ۹۴ به میزان ۱۲ هزار میلیارد شده بنابراین شما چطور عنوان می کنید که گردش مالی دارو در این سال ها سه برابر شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: قیمت ارز طی سال های ۹۱ تا ۹۴ به میزان ۲۴۴ درصد رشد داشته ولی ما قیمت دارو را پایین تر از این درصد و بدون احتساب تورم و افزایش مصرف مناسب مردم رشد دادیم.

طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت نیز در همین رابطه گفت: در سال ۹۳ مکمل ها و شیرخشک در نحوه حسابرسی به گردش مالی داروها حذف شده که با احتساب آن آمار گردش مالی دارو به ۱۶ هزار میلیارد دلار می رسد.

حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: براساس گزارش سایت بانک مرکزی در سال ۹۳ که شاهد. تورم کل بالا بودیم تورم در بخش بهداشت و درمان ( دارو و مواد طبی) ده درصد بوده است.

عمده کل افزایش قیمت دارویی در زمان جنابعالی بوده است

وی با بیان اینکه عمده کل افزایش قیمت دارویی که پیش آمده ، در زمان جنابعالی بوده اعلام کرد: ما توانستیم نود و چند درصد داروهای وارداتی را نسبت به زمانی که وزارتخانه را تحویل دادید کاهش دهیم که این ابتکار بزرگی است،چا می خواهید آنرا کتمان کنید.

حریرچی افزود: قیمت لوازم مصرفی کاهش پیدا کرده و در طی سه سال یک میلیارد دلار در کل واردات دارو و در داروهایی که مشابه داخلی داشتند ۲۵۶ میلیون دلار صرفه جویی کردیم.

طریقت منفرد نیز خطاب به حریرچی گفت: باتوجه به اینکه شما می گویید حرف های من حرف های استثنایی است که فقط در ذهن بنده دور می زند مجبورم حرف های خود را از زبان دیگران بگویم.

وی افزود: نائب رئیس مجلس قبلی گفته بود که قانون رعایت نشده ، هزینه ها سه برابر شده و نظام پرداخت کشور به هم خورده است و نائب رئیس امروز مجلس هم می گوید وزارت بهداشت در اجرای این طرح در چهارچوب قانون اقدام نکرده و مطمئن دولت در ادامه با مشکل روبرو خواهد شد.

وزیر سابق بهداشت ادامه داد: همچنین ۱۵ نماینده درخواست تحقیق و تفحص کرده اند و می خواهند بدانند هدفمندی یارانه ها و ارزش افزوده کجا هزینه شده است.

طریقت منفرد یادآور شد: همچنین نائب رئیس اول مجلس که روزی خود وزیر بوده عنوان می کند که از همان روز نخست با این طرح و اقدامات خلاف قانون وزرات بهداشت مخالف بوده است و وزیر رفاه نیز عنوان می کند که در ابتدا به حساب و کتاب های مالی کارشناس اعتماد کرده اما امروز اقرار می کند که اشتباه کرده است.

حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز خطاب به طریقت منفرد و با طرح این سوال که در زمان تصدی شما رتبه بیمارستان های دولتی و وزارت بهداشت چه رتبه ای بوده ، گفت: هیچ وقت در ۱۵ سال منتهی به طرح تحول سلامت، این رتبه از ۳۴ بالاتر نرفت اما افتخار می کنم که در سه سال بعد از اجرای طرح تحول، وزارت بهداشت و وزارت خارجه رتبه یک و دو را بلامنازع همیشه داشته اند.

وی ادامه داد: دکتر ربیعی وزیر رفاه نیز طرح تحول سلامت را بزرگترین پروژه اجتماعی دولت دانسته و بالاترین همکاری را دراین رابطه داشته است و دکتر نوبخت نیز سر عملکرد شما و دوستانتان به خاطر گروگانگیری بیمار در بیمارستان های دولتی استعفا داد و خود را بازنشست کرد و همچنین  وی به عنوان رییس کمیسیون بهداشت همواره بالاترین حمایت ها را از طرح تحول کرده است.

طریقت منفرد نیز در پاسخ به حریرچی اظهار داشت: دکتر نوبخت عنوان می کند که سکان کشتی این طرح به دست همکارانی داده شده که متوجه شدیم این کشتی را به این طرف و آن طرف می کوبند و نتوانستیم به آن چه مدنظر بود برسیم.

وی افزود: همچنین ۶ نماینده معتبر اقتصادی مجلس در نامه ای از رئیس جمهور خواستند تعرفه ها به قبل برگردد .

طریقت منفرد افزود: چرا باید هزینه ها نا این حد افزایش پیدا کند که در بخش بستری مردم از یارانه شان هزینه ها را پرداخت کنند و در بخش سرپایی نیز مستقیما از جیب خود هزینه ها را بپردازند.

وزیر سابق بهداشت تصریح کرد: ۸۰۰ میلیون بار مراجعه داریم که ۷ میلیون بار آن مربوط به بستری و بقیه مربوط به خدمات سرپایی است که تعرفه های آن بیش از دو برابر شده است.

حریرچی نیز خطاب به طریقت منفرد یا بیان اینکه ظاهرا آقای دکتر برخی نماینده ها را نماینده تر و یا شهروند تر می دانند گفت: نامه ۲۳۷ نماینده دال بر حمایت قاطع مجلس از طرح تحول سلامت است و دکتر هاشمی که حدود ۲۵۰ رای را در زمان کسب رای اعتماد خود کسب کردند یا رای نصف به علاوه یک حضرت عالی که در روزنامه ها رای اعتماد ناپلئونی تیتر شد نشان می دهد که مجلس به کدام طرف اقبال دارد.


وی افزود: در زمان شما ۷/۵ میلیون قوطی شیر خشک وارد شد اما ما یک دانه واردات نداشتیم و افتخار می کنیم که در سال ۹۵ واردات شیر خشک را متوقف کردیم و شیر خشک تنها از منابع داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی تامین می شد.

طریقت منفرد نیز با اشاره به بحث کیفیت خدمات به نقل از وزیر ارشاد گفت: وزیر ارشاد به نقل از دکتر هاشمی در رابطه با مقطع بستری« کیارستمی » در بیمارستان، ایشان عنوان می کنند اگر آن شب به بیمارستان نرفتن بودم آقای کیارستمی فوت کرده بود و این بزرگترین فاجعه برای یک نظام سلامتی است که سالانه هزارن میلیارد تومان از بودجه کشور را دریافت می کند و مدعی است استاندارد های مرسوم دنیا را دارد.

حریرچی نیز ضمن اظهار اینکه آقای جنتی وزیر ارشاد چنین مطلبی را تکذیب کرده اند در پایان اظهار داشت: در زمان تصدی شما ۴۵ درصد مراکز ما در سیستان و بلوچستان پزشک نداشت اما الان نمی توانید جایی بروید که پزشک نداشته باشد .

وی افزود: همچنین ۵۱هزار و ۶۰۰ مراقب سلامت برای حاشیه ها و ۴۵۰۰ پزشک خانواده  اضافه کردیم و این درحالیست که شما نتوانستید در ۷ استان حتی یک پزشک خانواده اضافه کنید.

حریرچی تاکید کرد: پرداختی از جیب مردم را کاهش، کیفیت خدمات و دسترسی مردم به خدمات را افزایش دادیم ضمن آنکه معتقدیم کاهش پرداختی ها از جیب مردم هنوز کافی نیست و مطمئن هستیم در چند سال آینده با عقلانیت و تدبیری که انجام خواهد شد این کاهش پرداختی از جیب مردم بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ت
۱۴:۳۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
طرح فقط جیب پزشکان رو پر کرد یک پزشک متخصص در بیمارستان دولتی کمتر از چهل پنجاه میلیون حقوقش نیست
-
احمد
۱۱:۵۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
طرح سلامت یاور جامعه پزشکان وفشارصدچندان برجامعه بیماران
آخرین اخبار