آغاز تخلیۀ 4 منطقۀ سوریه از نیروهای مسلح و غیرنظامیان

روند خروج افراد مسلح و غیرنظامیان از چهار شهر و منطقۀ استان‌های ادلب و ریف دمشق سوریه امروز جمعه آغاز شد.

آغاز تخلیۀ 4 منطقۀ سوریه از نیروهای مسلح و غیرنظامیانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی‌وی، روند خروج افراد مسلح و غیرنظامیان از چهار شهر و منطقۀ استان‌های ادلب و ریف دمشق سوریه آغاز شده است.

با آغاز این عملیات که در قالب توافق میان دولت دمشق و گروه‌های مسلح در ماه گذشته صورت می‌گیرد، افراد مسلح و غیرنظامیان از کفریا و فوعه در استان ادلب و همچنین مناطق زبدانی و مضایا در ریف دمشق خارج می‌شوند.

تخلیه این مناطق قرار بود روز چهارشنبه آغاز شود، اما با توجه به برخی گزارش‌ها مبنی بر نزاع و درگیری در میان گروه‌های مسلح به تعویق افتاد.

مناطق فوعه و کفریا در محاصرۀ افراد مسلح است و زبدانی و مضایا از جمله مناطق تحت محاصرۀ نیروهای حامی دولت به شمار می‌آیند.

در اواخر ماه مارس 2017، گروه‌های ستیزه‌جو و دولت سوریه دربارۀ نقل‌ و انتقال 16 هزار نفر از فوعه و کفریا در ازای خروج مسلحان و خانواده‌هایشان از مناطق زبدانی و مضایا به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ساکنان فوعه و کفریا به حومۀ شهر حلب، استان ساحلی لاذقیه یا دمشق منتقل می‌شوند، درحالی‌که افراد مسلح و اعضای خانوادۀ آنان راهی شهر ادلب می‌شوند.

هم‌اکنون بخش گسترده‌ای از استان ادلب در اشغال گروه‌های معارض دولت سوریه است.

شبکۀ تلویزیونی المیادین، صبح روز جمعه (25 فروردین 1396) در گزارشی از ورود اتوبوس‌های حامل غیرنظامیان به حومۀ حلب خبر داد.

گروه مخالف دولت دمشق موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نیز آغاز عملیات تخلیه را تأیید کرده است.

انتظار می‌رود بیش از 30 هزار نفر بر مبنای این توافق که روز چهارشنبه در قالب تبادل اسرا میان مسلحان و نیروهای دولتی به اجرا درآمده است، منتقل شوند.

هلال احمر سوریه بر اجرای این توافق که بزرگ‌ترین تبادل در نوع خود توصیف شده است، نظارت دارد.

این توافق همچنین شامل آتش‌بسی می‌شود که بر مناطق جنوب دمشق اعمال شده و امدادرسانی و انتقال کمک‌های بشردوستانه را در بر می‌‌گیرد.

دسامبر سال گذشته (2016 میلادی)، هزاران غیرنظامی، بر مبنای توافقی دیگر میان گروه‌های مسلح و دمشق، اجازه یافتند فوعه و کفریا و همچنین شرق حلب را ترک کنند.

سوریه از مارس 2011 صحنۀ جنگ و ناآرامی است. جنگ در این کشور تاکنون بیش از 470  هزار کشته برجا گذاشته است و دست‌کم نیمی از جمعیت 23 میلیونی این کشور عربی در داخل یا خارج از مرزهای سوریه آواره شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار