آخوندی در پاسخ به سوال قاضی‌پور:

سهم حمل بار توسط ریل نسبت به گذشته رکورد زده است/ برای احداث قطار سریع‌السیر قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری با چین بسته‌ایم

وزیر راه و شهرسازی گفت: عملکرد بار در ایران توسط ریل اکنون به 40.3 میلیون تن در سال رسیده و رکورد زده است.

سهم حمل بار توسط ریل نسبت به گذشته رکورد زده است/ برای احداث قطار سریع‌السیر قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری با چین بسته‌ایم
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه پیرامون قراردادهای ریلی با تولیدکنندگان داخلی در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 29 فروردین( حضور یافت.

وی در ابتدا با بیان اینکه برای حرکت از حمل و نقل خودرویی به سمت ریلی سه سیاست را دنبال می‌کنیم، گفت: این سیاست ها در برنامه ششم تصویب شده است، هفته گذشته با حضور در همدان تلاش کردیم تا ایستگاه این شهر که در 15 کیلومتری قرار داشت به نزدیک شهر بیاوریم.

آخوندی گفت: تلاش داریم ایستگاه‌های راه اهن به کانون توسعه شهر تبدیل کنیم لذا این اقدام برای ایستگاه ارومیه انجام شد تا این ریل‌گذاری‌ها به درد مردم بخورد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث راه آهن حومه‌ای هم گفت: برای اولین بار راه آهن حومه‌ای مطرح شد و در برنامه ششم هم مورد تصویب قرار گرفت، تنها در کلان‌شهرها میلیون‌ها نفر با خودرو رفت و آمد می‌کنند که با ایجاد راه اهن حومه‌ای می‌توان از این میزان کاست.

وی بیان داشت: یک خط چهارم برای راه آهن حومه‌ای طراحی کرده‌ایم و قرار است این نقشه را برای کلان‌شهرهایی همچون مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز انجام دهیم.

آخوندی در ادامه افزود: ایده ما این است که حمل و نقل حومه را به اطراف کلان‌شهر منتقل کنیم، این یک سیاست محوری بوده که در تاریخ حمل و نقل ایران بی‌سابقه است.

وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: تلاش شده خطوط انتقال ریلی به آذربایجان، ترکمنستان و عراق وصل شود  و در کنار آن ترکیب حمل و نقل بندر و راه‌اهن را دنبال کنیم و همزمان با ساخت بندرهای امام خمینی، شهید رجایی و چابهار ساخت شبکه ریلی هم انجام شود تا همزمان با بارگیری حمل و نقل نیز صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: صحن انتقال کانتینر توسط ریل 12 درصد افزایش یافته است و می‌خواهیم به صورت جدی ترکیب ریل و جاده را دنبال کنیم. 

آخوندی با اشاره به عملکرد حمل و نقل بار گفت: حمل و نقل بار در ایران توسط ریل در سال 91، 32 میلیون تن در سال بود که در حال حاضر به 40.3 میلیون تن رسیده و حتی از آن عبور کرده است سهم راه آهن در حمل و نقل باری از سال 84 به بعد شیب نزولی داشت و به ده درصد در سال 91 رسیده بود که اکنون به بیست درصد افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این اتفاق در زمانی افتاده که کل بار سهم کاهشی داشته و تنها بار ریلی افزایش یافته است، سهم ریل از ترانزیت به 4.6 رسیده بود که اکنون این رقم نیز افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه کل سهم توان ظرفیت حمل بار 74 میلیون تن است گفت: با رفع گلوگاه‌ها و موانع 55 میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده است.

آخوندی ادامه داد: ریل‌گذاری در کشورمان از سرعت بالایی برخوردار است و ما متعهد شدیم 5 محور را در نیمه اول سال جاری افتتاح کنیم و در ادامه محورهای دیگر را نیز فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تنها برای ایجاد حمل و نقل حومه‌ای برای تهران به بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، بیان داشت: که این رقم برای ده کلان‌شهر دیگر به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد، میانگین هر کیلومتر ریل‌گذاری حدود 5 میلیارد تومان نیاز است که با این ارقام بودجه‌ای قابل دستیابی نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس ما سیستم فایناس بین‌المللی را اولین بار در ایران راه‌اندازی کردیم و برای احداث قطار سریع‌السیر بیش از دو و نیم میلیارد دلار با چینی‌ها قرارداد بسته و اکنون کارگاه‌های آن راه‌اندازی شده است.

آخوندی گفت: برای راه‌اهن ترکمنستان با روس‌ها پیش نویس قرارداد را با روس‌ها امضا کرده‌ایم ما به سمت فایناس پیش رفته و کارهای خوبیانجام داده ایم حتی برای اولین بار بخش خصوصی به حوزه ریل‌گذاری وارد شده و مسیر کرمان تا سیرجان در اختیار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هر چه میزان ریل طی پنج سال آینده در ایران تولید شود ما آن را یک جا خریداریم، بیان داشت: کسی ممانعتی از آن نمی‌کند و امیدواریم  شما نمایندگان به ما کمک کنید تا منابع اصلی حمل و نقل را به ریل منتقل کنیم.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار