هم‌اندیشی درباره برگزاری مناظره‌های انتخاباتی

نشست علمی «مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی؛ تجربه‌ها، نقدها و راهكارها» در دانشكده ارتباطات و رسانه‌ دانشگاه صدا و سیما برگزار شد .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ در نشستی كه با حضور دكتر علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، دكتر پورحسین سرپرست شبكه چهار سیما و مجری مناظره‌های انتخاباتی در سال 92، دكتر غلامرضا غلامی مدیركل وقت برنامه‌های سیاسی صدا و سیما در سال 88 و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، دكتر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور دولت یازدهم و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، سیدامیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد و رسانه شبكه یك سیما، حسین فردرو كارگردان برنامه‌های مناظره سال 92 و محمدمهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، كارشناسان درباره تجربیات برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری در سیما در دوره‌های قبلی انتخابات تبادل نظر كردند.

دكتر علی دارابی كه از مدیران ارشد اداره‌کننده مناظره‌های سال 92 بود در این نشست با تاكید بر اینكه صدا و سیما به هیچ وجه دنبال مچ‌گیری از كاندیداها نیست، گفت: كشف حقیقت، مهم‌ترین هدف مناظره است و رسانه ملی همین مسئله را در ارائه مناظره‌ها دنبال می‌كند.

وی افزود: مناظره، تاثیرگذارترین ساختار برنامه‌سازی برای تبلیغ نامزدهاست و آنان می‌توانند از این ابزار به بهترین نحو استفاده كنند چرا كه در مناظره، جلوه حقیقی هر فرد مشخص می‌شود و فرصتی عادلانه در اختیار نامزدها قرار می‌‌گیرد.

دكتر دارابی با اشاره به اینكه در مناظرات سال 92 سعی رسانه ملی بر این بود كه عدالت برای همه نامزدها رعایت شود، گفت: ما حتی در استقبال از آنها هم سعی كردیم این عدالت برقرار شود.

دارابی مخالفت خود را با ارائه سوالات به نامزد‌ها قبل از مناظره هم اعلام كرد و افزود: از نامزدهای مناظره‌های پیش رو می‌خواهیم صداقت‌پیشه باشند.

دكتر رضا پورحسین، هم كه تجربه اجرای مناظره‌های سال 88 را داشت، گفت: مجری باید كنش‌گر، فعال و در حقیقت تنظیم‌گر ساختاری در مناظره باشد. 

وی افزود: در سال 88 مشخص بود كاندیدا از قبل برای منازعه آمده بودند در حالی كه در مناظره‌ها از كاندیدای غایب نباید صحبت شود.

دكتر غلامرضا غلامی هم از انتخابات به عنوان لیلةالقدر یك مملكت برای چهار سال یاد كرد و گفت: ممكن است آثار كارهای یك رئیس‌جمهور تا 50 سال وجود داشته باشد. 

وی معتقد بود: «مناظره، بزم‌گاه اصلی پیروزی نامزدهاست.»  

غلامی كه مدیر كل وقت برنامه‌های سیاسی معاونت سیاسی رسانه ملی در مناظره‌های سال 88 بود ضمن اشاره به اینكه خطوط قرمز در مناظره‌ها باید به حداقل ممكن برسد، گفت: ما یك رسانه اسلامی هستیم و نباید اجازه دهیم در مناظره تخریب و بی‌حرمتی صورت گیرد و باید در جهت حق‌گرایی گام برداریم.

امیر سیاح مدیر گروه اقتصاد شبكه یك سیما در این نشست با مقایسه الگوی مناظرات در سال 88 و 92 گفت: در سال 88 بحث بین كاندیداها در مناظره‌ها، به سمت تخاصم پیش رفت اما در سال 92 شاهد تبیین گرایش‌ها بودیم. 

وی فرم پیشنهادی خود برای مناظرات 96 را میزگرد در چهار بخش با حضور چند نامزد عنوان كرد.

در این نشست همچنین «بایسته‌های اجرای مناظره‌های ریاست جمهوری در سیما» بررسی شد.

دكتر حسام‌الدین آشنا هم در این نشست، مناظره‌ها را حاصل تعامل سه فرهنگ سیاسی- سازمانی و رسانه‌ای ارزیابی كرد و افزود: فقدان اعتماد سیاسی از مشكلات كشور ماست. 

دكتر آشنا ضمن اشاره به نقش صدا و سیما در مناظره‌ها كه می‌تواند بازی‌ گردان باشد یا بازیگر، گفت: لزومی ندارد مناظره‌ها تك به تك باشد بلكه می‌توان مناظره را با حضور چند نماینده از احزاب مختلف برگزار كرد.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه‌ها هم می‌توانند برگزاركننده مناظره باشند. 

دكتر آشنا افزود: نباید بدون رضایت كاندیدا از آنان سوال پرسیده شود و سوالات باید به كاندیدا اعلام شود.

حسین فردرو كارگردان برنامه‌های مناظره سال 92 در این نشست با اشاره به تكنیك‌های برنامه‌سازی برای مناظره‌های ریاست جمهوری گفت: در مناظره قبل به نكات فنی و روانشناسی در دكور و چینش صندلی‌های كاندیدا توجه زیادی شده بود.

همچنین دكتر محمد مهدی اسماعیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تشریح نكات سیاسی و اجتماعی كه باید در طراحی مناظره‌ها لحاظ شوند، گفت: هیچ كدام از انتخابات در كشور ما چه از نظر كیفی و چه از نظر كمی شبیه به انتخابات قبلی نبوده است.

وی افزود: برای مناظره‌های سال 96 باید یك مدل جدیدی طراحی كنیم كه در آن روحیات و خلقیات كاندیدای مناظره‌كننده لحاظ شود.

دكتر اسماعیلی به این نكته هم اشاره كرد كه تا این دوره كاندیدایی به نام كاندیدای پوششی نداشتیم كه از این به بعد اضافه خواهد شد.

در پایان این نشست كارشناسان به سوالات مدعوین درباره مسائل مختلف پاسخ گفتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار