باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ایران قربانی همسایگی است/جمعیت معتاد کشور نگران کننده است

اعتیاد شاید سال های قبل تنها اعتیاد بود، اما امروز آن را یک بیماری می خوانند و درمان برایش دارند. بیماری که می تواند مانند سرطان نفس کشور را بگیرد.

ایران قربانی همسایگی است/جمعیت معتاد کشور نگران کننده استبه گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد تولید و عرضه مواد مخدر کشور ما توسعه یافته است و امروز شاهد اثرات مخرب آن در بین مردم و بویژه جوانان کم سن و سال هستیم. اعتیاد شاید سال های قبل تنها اعتیاد بود، اما امروز آن را یک بیماری می خوانند و درمان برایش دارند. بیماری که می تواند مانند سرطان نفس کشور را بگیرد.

کشورمان در کنار یکی از اصلی ترین تولید کننده های مواد مخدر دنیا یعنی افغانستان قرار گرفته و ورود آمریکا به این کشور که روی ثبات را ندیده است آن را بیش از پیش درگیر جنگ و البته کشت مواد مخدر کرده است تا بتواند با توسعه این کشت و قاچاق آن به ایران مردم را درگیر کند.

در سال های اخیر مصرف مواد مخدر در بین جوانان رشد قابل تأملی داشته است و آمارهای مراکز رسمی و غیر رسمی این هشدار را می دهند که جمعیت معتاد کشور نگران کننده شده و مراکز پیشگیری و مبازره با موادمخدر باید فعالیت خود را برای جلوگیری از نسلی بیمار افزایش دهد.

افزایش بیماری هایی از قبیل ایدز و هپاتیت در بین معتادان بویژه معتادان پر خطر و به تبع آن بروز ناهنجاری های اجتماعی و همچنین افزایش بزه کاری ها ریشه ای جز اعتیاد ندارد. 

چند سالی است اطلاع رسانی و آگاه سازی از عوارض مصرف موادمخدر در بین خانواده ها و مدارس شدت بیشتری گرفته است و مسئولان از رسانه ها در هر فرصتی برای متذکر شدن بهره گرفته اند، اما چه شده که امروز در جایگاهی ایستاده ایم که باید شاهد از بین رفتن جان ها باشیم.

همزمان با افزایش فعالیت ها برای جلوگیری از مصرف، قاچاقچیان هم بیکار ننشسته و با تولید موادمخدر صنعتی با قیمت های پایین و درست کردن بازارهای توزیع بعضا مشخص مثل میدان شوش، دروازه غار، باغ آذری، خیابان فدائیان اسلام و نامشخص های سرراهی توانسته اند راه خود را ادامه داده و شعله این آتش را زیاد کنند.

اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن، پیشرونده و عود کننده است که باعث می‌شود با وجود پیامدهای ناگوار مصرف مواد، فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن یا مصرف مواد مخدر خود را به هر دری بزند. اعتیاد از آن جهت بیماری محسوب می‌شود که مصرف مواد مخدر، ساختار مغز و نحوه فعالیت آن را تغییر می‌دهد.

اعتیاد کاملاً شبیه به سایر بیماری‌های مزمن همچون بیماری قلبی و یا دیابت است. چرا که در هر دوی این بیماری ها فعالیت عادی و سالم یکی از اندام‌های بدن مختل شده و پیآمدهای زیانباری به همراه می‌آورد. باید توجه داشت که این بیماری‌ها قابل پیشگیری و قابل درمان هستند، ولی چنانچه اقدامی هر چه سریع تر در مورد آنها صورت نگیرد تا پایان عمر ادامه پیدا خواهند کرد.

مواد مخدر پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و فرایند عادی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول‌های عصبی را مختل می‌کنند. ساختار شیمیایی برخی از مواد مخدر از جمله ماریجوانا و هروئین شبیه نورون‌های فرستنده طبیعی مغز است و در نتیجه نورون‌ها را تحریک می‌کند.

بررسی اعتیاد به عنوان عارضه‌ای روانی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و همین‌طور از دیدگاه‌های فلسفه، قانون، اخلاق و مذهب صورت می‌گیرد. از سال ۱۹۶۴ میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه کرده‌ است.

مصرف مواد مخدر در ایران از دوره صفوی و با رواج یافتن کشت خشخاش شایع شده است. تا زمان پادشاهی شاه طهماسب، مصرف بنگ، تریاک، و حشیش در ایران به‌عنوان یک هنجار پذیرفته شده بوده است و در میان مردم، در قهوه‌خانه‌ها و در دربار صفوی رواج داشته است. پس از شاه طهماسب، شاه عباس دست به اقداماتی برای محدود کردن مصرف تریاک در ایران زد و در ۱۰۰۵ هجری قمری فرمان ترک تریاک را صادر کرد. با این وجود کشت خشخاش در آن زمان هم در ایران انجام می‌شده است.

افزایش نگران‌کننده 10 درصدی مرگ و میر معتادان در کشور 

سال گذشته پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به آمارهای سازمان پزشکی قانونی در خصوص آمار معتادان، گفت: طبق آمار ارائه شده از سازمان پزشکی قانونی طی 8 ماهه سال 95 شاهد افزایش 10 درصدی میزان مرگ و میر معتادان هستیم و با توجه به بیشتر بودن مرگ و میر معتادان و مصرف‌کنندگان حاد موادمخدر نسبت به شاخص‌های بین‌المللی این آمار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: طی 8 ماهه امسال 1605 نفر معتاد در کشور به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان دادند که افزایش میزان مرگ و میر آنها به دلیل مسمومیت‌های حاد، اووردوز و یا حمل مواد مخدر در شکم، این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

افشار گفت: در حال حاضر شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که حداکثر مرگ و میر موارد حاد می‌بایست بین 30 تا 50 درصد باشد و این در حالی است که مرگ و میر مصرف‌کنندگان حاد در کشور ما رقم 63 درصد را نشان می‌دهد.

یک تا دو درصد معتادان پرخطر هستند

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه آیا دولت نگاهی هم به کوتاه کردن دست قاچاقچیان دارد؟، تصریح کرد: خیر فعلا بحث همین نگاه به یک تا دو درصد معتادان پرخطر است و برنامه ای برای کوتاه کردن دست قاچاقچیان به این شکل نداریم.

وی ادامه داد: قانون مبارزه با موادمخدر به صراحت مشخص کرده که می توان از مخدرهایی که مصرف پزشکی دارند، برای درمان بهره برد به مانند شربت تریاک که اکنون از آن برای درمان اعتیاد استفاده می شود.

افشار با اشاره به وضعیت جمع آوری معتادان، گفت: مردم انتظار دارند که چهره شهر پاک باشد و از طرفی نیز باید درمان معتادان پیگیری شود. فرد معتاد تا زمانی که خودش نخواهد ترک کند، ترک دادن او کار بسیار دشواری خواهد بود. آنها به مراکز اقامتی فرستاده می شوند، اما بازهم 90 درصد آنها به کف خیابان باز می گردند، سیاست های جمع آوری معتادان یک مُسکن است برای جواب به درخواست مردم. آن چیزی که باید اتفاق بیفتد قبل از جمع آوری است. وزارت کار باید معتادان را تحت پوشش بیمه دربیاورد و زمینه بیمه را برای همه افراد فراهم کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: همه حق دارند از بیمه برای درمان اعتیاد استفاده کنند. اینکه فردی پول درمان نداشته باشد موجب می شود که تبدیل به معتاد متجاهر شود، اگر می خواهیم معتاد متجاهر در کف خیابان نداشته باشیم.باید الزامات قبل و بعد را فراهم کنیم، بیشتر این اقدامات بر عهده وزارت کار و زیرمجموعه های آن است.

وی یادآور شد: کسی که پول درمان ندارد، اندکی بعد معتاد متجاهر می شود، طرح های جمع آوری سالهاست اجرا می شود و برای اکنون نیست. مشکل اعتیاد با این طرح ها حل نمی شود و باید برنامه بلند و میان مدت برای آن داشته باشیم. اگر برنامه ای نداشته باشیم، 3 تا 6 ماه دیگر دوباره آنها را کف خیابان خواهیم دید. معتاد کالا نیست که بگوییم جمع شد و تمام، معتاد انسان است و باید به نیازهای آن توجه کرد.

افشار به آمار اعتیاد دانش آموزان، تاکید کرد: آخرین شیوع شناسی اعتیاد مربوط به سال 90 است. اکنون نیز شیوع شناسی انجام شده و نتایج خام آن مشخص گردیده. در این زمینه اختلافاتی وجود داشت که وزیر کشور دستور داد متخصصان گرد هم بیایند و نتیجه نهایی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که به نتیجه نهایی برسیم آمار قابل استناد همان آمار سال 90 است و اگر این آمار به دست بیاید، آن را منتشر خواهیم کرد، آمار اعتیاد دانش آموزی محرمانه نخواهد بود. 

این را می توان به صراحت بیان کرد که قوانین برخورد با افراد معتاد و تولید کننده و توزیع کننده مواد مخدر بازدارندگی لازم را ندارد و خیلی از مردم معتقدند دستگاه های انتظامی و قضایی باید بیشتر تلاش کنند تا این لکه ننگ و عامل کاهش امنیت اجتماعی از دامان کشور پاک شود.

گزارش از مینا افسریان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
اوووف .خیلی زیاده باید هرچه زودتر جمع آوری بشه
آخرین اخبار