احیای صنعت زری‌بافی در یزد

زری بافی یکی از هنرهای قدیمی ایران و یکی از رشته‌های بومی و منسوخ شده استان یزد، احیاء و باز زنده سازی شد.

 محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: برخی از رشته های صنایع دستی متأسفانه با وجود دستگاه‌ های ماشینی از رونق افتاده که با تلاشهای فراوان و با کمک هنرمندان اصیل یزدی دستگاه ‌هایی جدید راه‌اندازی شد و این صنایع فراموش شده هم به صورت صنعتی و هم به صورت سنتی در اختیار هنر دوستان قرار گرفت.

دهقان مهرجردی درمورد راه‌اندازی مجدد کارگاه های رشته های مذکور و زنده کردن صنایع فراموش شده افزود: در این مدت با زنده سازی رشته های زری بافی، ترمه بافی و مخمل بافی که رو به فراموشی می رفت با همت کارشناسان این اداره کل و همکاری صنعتگران پیشکسوت این رشته ها انجام  و دوره های آموزشی نیز در این رشته ها برگزار شد و بیش از یکصد شغل خانگی راه اندازی شد.

وی با اشاره به پیشینه بافت تاریخی و بناهای باستانی استان یزد گفت: نظر ما این بود که کارگاه‌ های صنایع دستی در بافت تاریخی و در کنار محورهای عبوری قرار گیرند تا گردشگران صنایع دستی از این محورها بازدید داشته باشند و با  برنامه ریزهای صورت گرفته این امر محقق شد و این کارگاه ها در محل هایی چون خانه حیران در محله فهادان، خانه فخرالدین در کنار زندان اسکندر دایر و در اختیار صنعتگران در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنری قرار گرفته شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه افزود: در سمت چپ مسجد جامع هم بازار چهارسوق مرمت شده و در اختیار فروشندگان صنایع دستی قرار گرفته که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یزد در حال حاضر به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی شناخته می شود خاطر نشان کرد: کارگاه ‌های آموزشی رشته ها در اکثر شهرستان های استان از جمله میبد، اردکان، یزد، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد در این زمینه در سال قبل برگزار شد و در سال جدید نیز در حال برگزاری است.

دهقان در پایان یادآور شد: زیورآلات سنتی، نساجی، کاشی هفت رنگ، کاشی معرق، زیلوبافی، سفال و سرامیک، از جمله صنایع دستی هستند که جزو رشته ‌های پر رونق و فراگیر بوده و تعداد هنردوستانی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند زیاد است.
 
احیای صنعت زری‌بافی، ترمه‌بافی و مخمل‌بافی از جمله برنامه ‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد است و تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار