اهواز؛

فعالیت 2 اقامتگاه بوم گردی در خوزستان

ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ اکوتوریسم ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ تعداد اقامتگاه های بوم‌گردی فعال را 2 مکان در شهرهای خرمشهر و ایذه اعلام کرد.

فعالیت 2 اقامتگاه بوم گردی در خوزستان
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ آذردخت نوذری، ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ اکوتوریسم ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ با اشاره به فعالیت 2 اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان گفت: از نمونه ‌اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان خوزستان می‌توان مضیف حاج‌عبداله در جزیره‌ مینوی خرمشهر و اقامتگاه بوم‎گردی الیما در روستای تکاب شهرستان ایذه را نام برد.
 
وی تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردي اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن از ضوابط زیست ‌محیطی و به شکلی سازگار با معماري بومی و سیماي طبیعی منطقه احداث ‌شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه‌ محلی، زمینه‌ حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل ‌قبول و تعریف ‌شده در محیط‌های طبیعی فراهم می‌کند.

نوذری اذعان داشت: مضیف، نماد مهمان‌نوازی مردم عرب خوزستان است. مضیف‌ها بسته به جغرافیای منطقه انواع گوناگونی دارند. مضیف جزیره‌ مینو در 300 متری رود اروند با سازه‌ا‌ی طبیعی از جنس نی به روی مهمانان آغوش گشوده است. نوشیدنی‌های بومی این اقامتگاه شامل قهوه‌ عربی، عرق طارونه و غذاهای بومی نیز شامل ماهی کبابی، ماهی شکم پر، قلیه ماهی، قلیه میگو و مفطح است.

ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ اکوتوریسم ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ خاطرنشان کرد: فضای آرام نخلستان‌ها، قایق‌سواری بر موج‌های اروند و تاختن با اسب اصیل عرب از جمله ویژگی‌هایی است که این منطقه را از نظر گردشگری متمایز می‌کند.

وی با معرفی دومین اقامتگاه بوم‌گردی در خوزستان بیان داشت: آن ‌سوی خوزستان، اقامتگاه بوم‌گردی الیما ریشه در تاریخ و طبیعت دارد. الیما خفته در پای زاگرس، محصور با جنگل بلوط، در جوار خنگ اژدر ساسانی و شیرسنگی‌هایش و تالاب زیبای بندون آماده‌ حضور علاقه‌مندان فرهنگ و طبیعت است.

آذردخت نوذری اظهار داشت: گیاهانی همچون بابونه، کرفس و آویشن در این منطقه بسیارند و نان بلوط و گندم، قارچ کوهی و آش توله از جمله غذاهای بومی آن به شمار می‌رود.

وی اذعان کرد: دو اقامتگاه بوم‌گردی خوزستان با دو فرهنگ غنی عربی و بختیاری، با پوشش، آداب و رسوم و موسیقی بومی توانسته‌اند با استفاده از توان جوامع محلی به تولید و اشتغال بپردازند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.