بریتیش پترولیوم اعلام کرد تمدید توافق کاهش تولید نفت، قیمت هر بشکه نفت را به 55 دلار افزایش خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز ، برایان گیلواری مدیر مالی شرکت نفتی بریتیش پترولیوم (بی پی) روز سه شنبه گفت تمدید توافقنامه کاهش تولید نفت که اوپک و تولید کنندگان نفت مستقل به آن دست یافته اند در نیمه دوم امسال، موجب خواهد شد میزان نفت خام ذخیره شده در جهان تا پایان امسال به سطح میانگین آن در پنج سال اخیر کاهش یابد و بهای هر بشکه نفت به حدود 55 دلار برسد. 

میزان نفت خام ذخیره شده در جهان در سه سال اخیر به علت افزایش شدید تولید نفت آمریکا، عراق، ایران،‌ برزیل و چند کشور دیگر، همواره روندی صعودی داشته و به کاهش قیمت نفت از بشکه ای بیش از 100 دلار در سال 2014 به بشکه ای 30 دلار در سال گذشته کمک کرده است. 

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه و شماری دیگر از کشورهای تولید کننده نفت برای آن که موجودی ذخایر نفت خام در جهان را به میانگین پنج سال اخیر کاهش دهند، با کاهش تولید نفت خام به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز در نیمه نخست سال 2017 موافقت کردند. این توافق موجب افزایش قیمت نفت شده است. با توجه به بالا بودن میزان نفت ذخیره شده در جهان، اعضای اوپک به احتمال تمدید توافق کاهش تولید تا پایان امسال اشاره کرده اند. 

گیلواری افزود: «در صورتی که اوپک توافق کاهش تولید را در نیمه دوم امسال تمدید کند، پیش بینی می کنیم میزان نفت ذخیره شده کاهش یابد... چنین اقدامی موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد... نگاهی کلی به ذخایر نفت نشان می دهد کاهش موجودی ذخایر آغاز شده است». وی گفت تمدید نشدن توافق کاهش تولید نفت در نیمه دوم امسال موجب نوسان در بازار نفت خواهد شد. 

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد موجودی ذخایر نفت کشورهای صنعتی در پایان فوریه به سه میلیارد و 55 میلیون بشکه رسید که حدود 330 میلیون بشکه از میانگین موجودی ذخایر نفت در پنج سال اخیر بالاتر است. 

قرار است تولید کنندگان نفت عضو اوپک و خارج اوپک روز 25 ماه مه برای بررسی تمدید توافق کاهش تولید، تشکیل جلسه دهند. 

گیلواری محدوده نوسان قیمت نفت در مدت باقی مانده از سال را بین بشکه ای 50 تا 55 دلار پیش بینی کرد ولی گفت اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود،‌ قیمت نفت به بشکه ای 55 دلار خواهد رسید. گیلواری میزان رشد تقاضای جهانی نفت در سال کنونی را یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز پیش بینی کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار