یاسوج؛

مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده خاییز

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: برای اولین بار در منطقه حفاظت شده کوه خاییز در شهرستان کهگیلویه 2 قلاده پلنگ کمیاب ایرانی توسط محیط بانان مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض ' آی‌یوسی‌ان ' قرار دارد. 

اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. 

به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به 160 و گاهی تا 180 سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها 110 سانتی‌متر است. 

وزن این پلنگ تا 90 کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتی‌متر می‌رسد. 

شمار پلنگ‌های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آن بین 871 تا یکهزار و 290 قلاده برآورد می‌شود. 

روح الله عزیزی اظهار داشت: منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه از معدود مناطقی است که با تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنان و محیط بانان تنوع گسترده گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. 

وی بیان کرد: کاهش طعمه بر اثر شکار بی رویه انسان‌ها، مزاحمت‌های انسانی، ساخت معدن، جاده سازی، جنگل زدایی، آتش سوزی، و چرای بیش از حد دام از عوامل تخریب زیستگاه این حیوان نادر در منطقه حفاظت شده خاییز است. 

عزیزی کمبود محیط بان را از مهمترین مشکلات منطقه حفاظت شده خاییز عنوان کرد. 

وی اضافه کرد: در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار و در مناطق دشتی و تپه ماهوری به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد اما منطقه خاییز با این استاندارد فاصله زیادی دارد. 

عزیزی بیان کرد: بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده خاییز؛ یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. 

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت 33 هزار و 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت. 

پوشش گیاهی منطقه بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است. 


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.