رئیس کل بانک مرکزی ایران در استان مازندران:

معجزه در اقتصاد انتظار نابجایی است/ مبارزه با پولشویی

رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به تخریب اقتصاد کشور در دوره قبل گفت: معجزه و تغییر سریع برای توسعه اقتصاد انتظار نابجایی است.

معجزه در اقتصاد انتظار نابجایی است/ مبارزه با پولشویی سیفبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ولی الله سیف ظهر شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مازندران ، بابیان اینکه اقتصاد کشور ما در دوره قبل به‌شدت تخریب‌شده بود، افزود: ایجاد بستر مناسبی که بتواند زمینه رشد و توسعه را فراهم کند نیازمند زمان است و بدون توجه به محدودیت‌ها انتظار داشته باشند که معجزه و تغییر سریع، انتظار نابجایی است.

وی افزود: رشد اقتصادی منفی در دو سال پی‌درپی بیانگر رکود ریشه‌دار است و تورم ۴۰ درصد و نوسانات شدید ارز، بیانگر این نابسامانی‌ها بوده که با شروع کار دولت یازدهم این منحنی‌ها در جهت اصلاح و ایجاد آرامش تغییر مسیر داده‌اند و اقتصاد ما در مسیر درستی قرارگرفته است.

سیف بابیان اینکه هرکسی که یک ایده و پروژه‌ای را مطرح کند را نمی‌توان سرمایه‌گذار نامید، افزود: سرمایه‌گذار دارای ویژگی‌هایی است و باید یک حداقل‌هایی را با خود بیاورد و نشان دهد که از همه امکاناتش برای موفقیت این طرح استفاده می‌کند.

وی بابیان اینکه اگر در اقتصاد نوسانات پیش‌بینی‌نشده زیاد وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، افزود: سرمایه‌گذاری متناسب افق پیش رو انجام می‌شود و اگر اقتصاد باثبات پیش رود، فرد با اطمینان بیشتر و در پروژه‌های درازمدت سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی بابیان اینکه تلفیق یک سری منابع برای ایجاد ارزش‌افزوده، نیازمند عواملی است، ازجمله این عوامل را تخصص، بازار مناسب، کارگر فنی و ماهر برشمرد و افزود: مهم‌ترین چیزی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که کدام‌یک از این عوامل دچار محدودیت هستند.

سیف با اعلام اینکه، اکنون در اقتصاد خود تنگناهای مالی و تسهیلاتی داریم، افزود: حداقل چیزی که باید رعایت شود این است که از سرمایه‌ای که داریم بهترین نوع استفاده را ببریم و در میان برنامه‌ها نیز باید ببینیم که کدام‌یک بازدهی بیشتری دارد.

وی با اشاره به نقش استانداران گفت: استانداران، منابع نظام بانکی را نیز یکی از سرمایه‌های موجود منطقه خود در نظر بگیرند که در آن‌هم محدودیت وجود دارد و اگر با روش‌هایی می‌تواند افزایش یابد، به این امر کمک کنند. 

سیف دارایی‌های نظام بانکی را مولد، معوق و منجمد برشمرد و افزود: بانک با دارایی مولد، تسهیلات داده و وصول می‌کند که همان بخش اصلی بانک است، اما برخی دارایی‌ها هم پرداخت‌شده، اما وصول نمی‌شود و اکنون در نظام بانگی بخش از دارایی‌ها تبدیل به دارایی منجمد شده است، داری‌هایی بدون حرکت، مانند املاک هستند.

وی بابیان اینکه، مشکلات نظام بانکی برای اکنون نیست و انباشت رفتارهای نظام و حاکمیت در نظام بانکی در طی سال‌ها منجر به این امر شده است، افزود: ارزش اسکناس مجازی است و چاپ کاغذ و توزیع آن افزایش قدرت خرید نیست.

وی بابیان اینکه عده‌ای با پرسش از خاصیت برجام برای نظام بانکی کشور، همه آثار مثبت برجام را با بی‌انصافی کنار می‌گذارند و به بانک می‌پردازند، افزود: عده‌ای به حرف بنده که درجایی گفتم تقریباً تأثیری نداشته تکیه می‌کنند درصورتی‌که این حرف زمانی گفته شد که اوج مطالبه گری بوده است، اما اینجا افراد دلواپسی هستند که می‌خواهند دستاوردهای دولت را کوچک کنند.

سیف با اشاره به اینکه هدف برجام برداشتن کلیه تحریم‌های هسته‌ای بوده، افزود: این تحریم‌ها برداشته شد و این دستاورد بزرگی است، اما تحریم‌های بین‌المللی نظام بانکی ما منجر شد که در این ده سال اخیر از استانداردهای پولی و بانکی عقب بمانیم و در بخش مالی هم دچار مشکل شویم.

وی بابیان اینکه اکنون بانکی که بخواهد با ما کار کند، خودش تصمیم می‌گیرد، افزود: درگذشته نیز کسی دستور نداده بود بانک اروپایی با ما کار کند، آن‌ها بازاریابی کردند و به این نتیجه رسیدند که با ما کار کنند، چراکه نظام بانکی ما در شرایط خوبی بود، اما اکنون ما آن شرایط خوب را نداریم.

افزایش استانداردهای مالی و مبارزه با پولشویی

سیف دو مسئله اساسی نظام بانکی بعد از حذف تحریم را افزایش استانداردهای مالی بانک‌ها و مبارزه با پول‌شویی برشمرد و افزود: حل این مسائل اکنون در سیر مسیر طبیعی خود است و با حل این دو مطلب ما هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت؛ چراکه تحریم‌ها برداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: به خاطر برجام، کل منابع بلوکه‌شده ما آزاد و صادرات ما بیشتر شده و اگر این‌ها آزاد نشده بود چطور می‌توانستیم بازار کشور را تأمین و بازار ارز را باثبات نگه‌داریم؟ همه آثار برخورداری از این فضای موجود را می‌بینیم، اما منکر می‌شویم و این امر منطقی نیست.

وی افزود: سال گذشته نظام بانکی کشور ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده و این نسبت به سال گذشته ۳۱. ۵ درصد افزایش داشته است.

سیف با اعلام اینکه، طرح واحدهای کوچک و متوسط که عملیاتی شد قرار شد ۷ هزار ۵۰۰ واحد با ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد، افزود:، اما اکنون به ۲۵ هزار واحد، حدود ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده‌شده و یکی از ویژگی‌های بارز این طرح این بود که درست به هدف اصابت کرد، چراکه تمام تجربیات شکست‌خورده را استفاده و منابع را درست هدایت کردیم.

منبع مهر 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.