یزد؛

پرورش فیل‌ ماهی در آب‌های لب شور استان یزد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد از پرورش فیل‌ ماهی در آب‌های لب شور این استان و کسب موفقیت در زمینه استحصال خاویار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سیدیحیی سادات اخوی مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد از پرورش فیل‌ ماهی در آب‌های لب شور این استان و کسب موفقیت در زمینه استحصال خاویار و گوشت از این گونه گران‌قیمت خبر داد.

سادات اخوی با اشاره به این که تولید ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی با اهداف تولید گوشت و خاویار دارای پیشینه چندانی نیست افزود: با این وجود استان یزد را می‌توان در این رابطه از پیشگامان این بخش دانست.

وی گفت: پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های لب شور شهرستان بافق که دارای شوری مشابه دریای خزر زیستگاه اصلی ماهیان خاویار است، فرصتی خدادادی به شمار می رود که حتی در گذشته نیز دور از ذهن بشمار می‌آمد.

سادات اخوی با بیان این که 9 سال است که استان یزد میزبان ماهیان خاویاری گونه‌ی فیل ماهی است، تصریح کرد: در ابتدا، پروش ماهی خاویار در استان یزد به عنوان یک طرح آزمایشی بود ولی بعدها با هدف پرورش گوشت این گونه ماهی ادامه یافت و امروز با افتخار می‌توانم اعلام کنیم که استان کویری یزد موفق به استحصال خاویار نیز شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد در این مورد تصریح کرد: اولین استحصال خاویار در استان یزد، سال گذشته در بخش خصوصی به میزان 2.4 کیلوگرم از یک ماهی به ارزش 12 میلیون تومان انجام شد.

وی با اشاره به این که فیل ماهی، بزرگ‌ترین ماهی آب‌های داخلی ایران است، افزود: این گونه از دیدگاه کیفیت خاویار تولیدی، رتبه اول را به خود اختصاص داده و به واسطه بهترین خاویار، رتبه گرانترین ماهی و خاویار جهان را داراست .

سادات‌اخوی، ساماندهی استخرهای پرورش ماهیان خاویاری، معرفی سایر گونه‌های ماهیان خاویاری و انجام طرح‌ های تحقیقاتی را از برنامه‌های آتی مدیریت شیلات در این بخش عنوان کرد.

گفتنی است، به دلیل بالا بودن غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا سه در ماهی خاویار، مصرف این ماهی از ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند .

یادآور می‌شود؛ تحقیقات انجام شده، نشان داده است که در کشورهایی که ماهی و خاویار در عادات غذایی مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، میزان ابتلا به افسردگی بسیار کمتر از دیگر کشورها است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.